Kapringen - recensie

Kapringen - recensie

De kaping van een Deens vrachtschip door Somalische piraten ontaardt in maandenlange, zenuwslopende onderhandelingen.

Kapringen (Deens voor: De kaping) draait niet om de hete brij heen. De film is slechts een paar minuten oud of de gijzeling van het Deense vrachtschip MV Rozen is een feit. Zenuwslopende onderhandelingen met de Somalische piraten volgen. Het vertelperspectief schakelt steeds tussen de onderhandelingsruimte van scheepvaartmaatschappij Orion Seaways in Kopenhagen en de gebeurtenissen aan boord van het vrachtschip in de Indische Oceaan. Hoofdpersonen zijn scheepskok Mikkel Hartman (een zeer overtuigende Pilou Asbaek) en Peter C. Ludvigsen (een sterke rol van Søren Malling), eigenaar van de rederij. Hun belangen lijken haaks op elkaar te staan. Mikkel wil zo snel mogelijk terug naar zijn vrouw en dochtertje, maar Peter is niet bereid om miljoenen aan losgeld voor zijn schip te betalen. Uiteindelijk zit de bemanning maandenlang vast.

Realiteit
‘Van de makers van Jagten en Borgen’, pocht de filmposter van Kapringen. Verantwoordelijk regisseur Tobias Lindholm heeft als scenarist namelijk al de nodige meters gemaakt. Samen met de Deense regisseur Thomas Vinterberg schreef hij het scenario voor Jagten, de arthouse-hit van 2012 over een leraar die wordt beschuldigd van incest. Verder nam hij enkele afleveringen van Borgen voor zijn rekening, waarin ook Pilou Asbaek en Søren Malling spelen. Kapringen is Lindholms tweede speelfilm, waarvoor hij ook weer het scenario schreef. Het verhaal is gebaseerd op de kaping van het Deense vrachtschip CEC Future in 2008. Bij de verfilming van deze gebeurtenis wilde Lindholm zo dicht mogelijk bij de realiteit blijven. Dit was ook al het uitgangspunt bij het gevangenisdrama R, zijn eerste film.

Wapens
Dat ‘realistisch verfilmen’ volgens Lindholm gaat behoorlijk ver. Voor Kapringen werd een jaar lang het Deense vrachtschip Rozen gehuurd, dat in 2007 zelf nog lijdend voorwerp van een kaping was. Het schip voer af naar de Indische oceaan, waar de opnames plaatsvonden. Dit tot genoegen van de acteurs: ‘Shooting on location is the best thing in the world’, aldus Pilou Asbaek. Søren Malling, die de scheepsmagnaat speelt, lijkt bedriegelijk veel op de CEO van CEC Future. De verdere cast bestaat gedeeltelijk uit amateurs: de bemanning die betrokken was bij de gijzeling van Rozen in 2007. De wapens die in de film gebruikt worden, zijn in beslag genomen wapens van echte piraten; Lindholm leende ze van de Somalische politie. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Alle moeite is niet voor niets geweest: Kapringen is een film die dicht op de huid gaat zitten. Dat het hier om een low-budget productie gaat, zie je er absoluut niet aan af.

Spreekbuis
Terug naar het verhaal. Als kijker vraag je je af wie het eerst onder de enorme psychische druk zal bezwijken. Familieman Mikkel, die dagelijks staat te koken met de loop van een geweer in zijn nek en door de kapers als spreekbuis wordt gebruikt. Of macho-magnaat Peter, die erop gebrand is om zelf de onderhandelingen te voeren, hoewel hem dit door een deskundige ernstig wordt ontraden. Zal het hem lukken om zakelijk te blijven en geen enkele emotie te tonen? Naarmate het onderhandelingsproces langer duurt, loopt de spanning torenhoog op en wordt een gunstige afloop steeds onwaarschijnlijker. Toch weet de uiteindelijke ontknoping te verrassen. Dat is een knappe prestatie die veelzeggend is voor de kwaliteiten van scenarist Lindholm.

Kapringen volgt de onderhandelingen tussen Somalische piraten en een Deense scheepvaartmaatschappij over het losgeld voor een vrachtschip en zijn bemanning. Regisseur en scenarist Lindholm wilde tot in alle details een echte kaping zo realistisch mogelijk verfilmen. Dat leverde een zeer spannende film op met sterk acteerwerk en een verrassende ontknoping. Kapringen is een puntgave film.

Tobias Lindholm

Pilou Asbæk
Søren Malling