• Recensies » TV-series
How I met Your Mother seizoen 9 – recensie

Hoe we afscheid namen van het vertrouwde vriendengroepje uit New York.

Het laatste seizoen van een serie is altijd een moment van de waarheid. Want het einde dat de makers in gedachten hebben, strookt zelden met wat de kijkers het liefst willen zien. In de negen jaar die we kregen om van Ted (Josh Radner), Barney (Neil Patrick Harris), Robin (Cobie Smulders), Lily (Alyson Hannigan) en Marshall (Jason Segel) te gaan houden, was er slechts een ding zeker: ooit zou Ted 'The Mother' (Cristin Milioti) ontmoeten. Maar de naam How I Met Your Mother is natuurlijk maar een kapstok. Want hoewel het uiteindelijke eindpunt van het verhaal hiermee wordt aangegeven, heeft de serie eigenlijk weinig tot niets van doen met de daadwerkelijke ontmoeting van Ted Mosby en de toekomstige moeder van zijn kinderen. Als de makers het eerlijk zouden spelen, had de serie 'Everything I did before the moment I met your Mother' moeten heten. De serie draait niet om het epische liefdesverhaal tussen Ted en zijn uiteindelijke vrouw, maar om het misschien nog wel grotere liefdesverhaal tussen vijf vrienden in New York.

Voortekenen
De ontmoeting tussen Ted en 'The Mother' heeft veel voeten in de aarde. Al vanaf het eerste seizoen werden er aanwijzingen gegeven over de identiteit van de moeder. Aanwijzingen, die steeds meer vorm beginnen te krijgen in seizoen 9, tot het moment eindelijk daar is. De laatste afleveringen van How I Met Your Mother staan bol van voortekenen die de vrienden op alle mogelijke manieren aan het twijfelen maken. Want wat als je moet kiezen tussen jouw droombaan en die van je geliefde? Of als je denkt dat je de liefde van je leven voor de zoveelste keer dreigt te verliezen? Om nog maar te zwijgen over de bruiloft van twee mensen die in geen enkel opzicht geschikt lijken voor het huwelijk. Wie bang is dat dit seizoen de kenmerkende humor mist van de serie, zal zich over het drama heen moeten zetten, want de grappen zijn wel degelijk aanwezig. Toch blijft de centrale verhaallijn er een van verandering, van afscheid. Want niet alleen de kijkers zullen zich er bij neer moeten leggen dat aan alles een eind komt, ook het vijftal voelt een dreigend afscheid boven hun hoofd hangen.

Een lang weekend
Vrijwel heel seizoen 9 van How I Met Your Mother speelt zich af in een aantal dagen rondom de bruiloft van Barney en Robin. In de laatste uren voordat de twee elkaar eeuwige trouw beloven (een onwaarschijnlijk scenario gezien het verleden van zowel Barney als Robin), blijkt dat er nog veel kan gebeuren. Zo is het nog maar de vraag of Marshall op tijd aan zal komen bij de bruiloft, omdat verkeerstechnisch alles tegen lijkt te zitten, probeert Lily iedereen duidelijk te maken dat ze goed geheimen kan bewaren, is Ted op zoek naar een lang verloren voorwerp en maakt Robin zich vooral druk over de verrassingen die Barney gepland lijkt te hebben voor hun bruiloft. Een aantal onvoorziene gasten, een bijzondere fles whiskey en een spookverhaal over het hotel maken het feest compleet. In het laatste seizoen zien we in rap tempo alles voorbij komen dat How I Met Your Mother altijd zijn charme gaf. De droge humor, de onvoorspelbare situaties, de idiote flashbacks, de twijfel, de eenzaamheid, de misverstanden, de vriendschap en natuurlijk ook de romantiek... allemaal samengevat in een lang weekend.

Frustratie
Het slot van How I Met Your Mother zorgde voor veel frustratie bij het publiek. De keuze die makers Carter Bays en Craig Thomas maakten over het lot van de hoofdpersonen viel bij een groot gedeelte van de fans niet in de smaak. Over deze keuze zeiden ze later dat er lang getwijfeld werd, met als gevolg dat er een alternatief einde is gemaakt uit het bestaande materiaal. Deze zal later verschijnen als extra in de dvd-box van seizoen 9. Ongeacht de verschillende meningen over de finale, is dit laatste seizoen verder erg veelzijdig en biedt het alles waardoor de fans zo van How I Met Your Mother houden. Er blijven weinig vragen onbeantwoord, en dat is wel zo prettig. Wellicht is de frustratie over de finale van de serie dan ook niet alleen voort gekomen uit ontevredenheid over het plot, maar heeft het ook te maken met het feit dat de serie is nu echt is afgelopen. Jarenlang konden we meeleven met het diverse groepje, waarbij we alle geweldige en verschrikkelijke momenten uit hun leven meemaakten. In zekere zin voelt het dan ook of er een aantal van je eigen vrienden voorgoed afscheid nemen.

How I Met Your Mother is niet meer. De serie is met recht de beste opvolger van Friends te noemen, ondanks de vele verschillen. Het negende en laatste seizoen is een goede afsluiter, met pieken en dalen. Zo sterk als de eerste drie seizoenen is het niet te noemen, maar de makers hebben het er zich ook niet gemakkelijk vanaf gemaakt. De mensen die zich hebben laten afschrikken door de negatieve reacties op het einde van het seizoen, zouden dit seizoen toch een kans moeten geven. Want als we een ding hebben geleerd van How I Met Your Mother, dan is het dat het niet draait om het eindpunt, maar om de onvoorspelbare reis ernaar toe.