• Specials » Artikelen
Harry Potter The Exhibition – recensie

Harry Potter The Exhibition – recensie

Op zaterdag 11 februari jl. is Harry Potter The Exhibition geopend in Utrecht door niemand minder dan James en Oliver Phelps, die in de Harry Potter franchise de rollen van Fred en George Wemel vertolken. Om 09:00 uur begon de officiële opening onder toezicht van de vele fans die naar Utrecht waren afgereisd om dit te kunnen meemaken. De acteurs hielden een kort praatje en beantwoordden een aantal vragen. Vervolgens pakten ze hun toverstokken erbij en met de spreuk bombarda werd de tentoonstelling onder luid gejuich officieel geopend.

You belong in…Gryffindor!
Eenmaal binnen in de tentoonstelling kom je eerst in een ruimte terecht waar de sorteerhoed staat met daarnaast helemaal in Harry Potter stijl een medewerker van de tentoonstelling. Hier worden drie mensen uitgekozen en gesorteerd in hun ‘huis’. Van griffoendor tot Zwadderich elk huis komt voorbij, maar net als in de boeken en films houdt ook hier de sorteerhoed rekening met de wensen van de tovenaar.

Toverdranken brouwen met Sneep
Daarna begint de tentoonstelling pas echt. Je ziet het portret van de Dikke Dame die echt beweegt en zingt, net als in de films. Je hebt het gevoel alsof je in Zweinstein bent beland.
We zijn aangekomen in de toren van Griffoendor waar de bedden van Harry en Ron te zien zijn. Ook de verschillende kleren die ze aanhebben zijn tentoongesteld naast de bedden. Wat opvalt is het detail op de kleren. Alles is tot in de puntjes uitgewerkt. Niet alleen de kleren zijn tentoongesteld, maar ook allemaal rekwisieten, zoals toverstokken, boeken, de sluipwegwijzer en nog veel meer. Aan de tentoonstelling is duidelijk veel aandacht besteed, want je kunt niet de kleding bekijken, maar ook de originele omgeving die erbij gemaakt is. Zo staat professor Zwamdrift echt in haar waarzeggerij lokaal en bevinden we ons even in de les toverdranken van Sneep.
Daarnaast zitten er ook interactieve elementen in de tentoonstelling; zo kun je bij kruidenkunde mandragora’s uit potten trekken en de sportliefhebber kan zich uitleven met een potje zwerkbal.

Harry Potter The Exhibition is een echte aanrader voor elke Harry Potter fan. De tentoonstelling is prachtig in elkaar gezet met veel aandacht voor detail. Er is zeker niet bespaard op de hoeveelheid rekwisieten in de tentoonstelling. Daarbij moet wel gezegd worden dat je met 1 à 2 uur door de hele tentoonstelling heen bent. Dat doet echter niets af aan de kwaliteit van de tentoonstelling, want je kunt er heel veel zien en beleven. Dus ben je een echte Potterhead, dan moet je zeker naar deze tentoonstelling gaan. Veel plezier!