Bolt - recensie

Bolt - recensie

Bolt (de stem van John Travolta), een hond en de ster van een tv-serie over een hond met superkrachten. Wanneer hij de televisiestudio voor het eerst in zijn leven verlaat, komt hij erachter dat zijn leven een illusie is.

Je kunt het een beetje vergelijken met The Truman Show, maar dan voor honden. In de buitenwereld ontmoet hij de kat Mittens en een grote fan: de hamster Rhino. Samen beginnen de drie dieren aan een avontuurlijke reis door de VS om Bolt terug naar Hollywood te krijgen.

bolt_1

De acteurs en hun stemmen
Bolt wordt vertolkt door John Travolta. Nu mag Travolta een geweldig acteur en danser zijn en met tijden erg grappig: als lief, wit hondje komt hij op mij wat minder overtuigend over. Ik kan dan ook maar één reden bedenken waarom men hem gekozen heeft en dat is om te proberen het stoere, no-nonsense  imago dat hij had in films als Pulp Fiction en Swordfish over te brengen in onze held Bolt. Miley Cyrus, die de stem van Penny doet, is zeker niet slecht te noemen, al komt zij soms een beetje onnatuurlijk over en kon ik haar met een beetje fantasie met tijden bijna de tekst zien inspreken.

Nu zijn zielige zwerfkatten en maffiadieren niets nieuws in de geanimeerde filmwereld: in Bolt zaten wat dat betreft zeker een aantal lichtpunten. Een leuke en vernieuwende verassing  was voor mij Mark Walton, die de stem van Rhino verzorgde. Deze relatief nieuwe stemartiest vertolkt toch wel de grappigste rol van het stel en hij steelt de show in elke scène waarin hij zit. Ook de kleinere rollen in de vorm van duiven die steeds in een ander deel van de VS opduiken en het accent hebben van die streek zijn erg grappig.

bolt_14

Animatie
Wat het hem doet in de verschillende karakters is de ongelooflijke balans die de animatoren hebben verkregen. Door middel van nauwkeurige bestudering van dierlijk gedrag – de manier waarop Mittens haar poten likt en de duiven hun kop bewegen en veren verliezen bijvoorbeeld – en het gebruik van pure menselijke emoties, slaan zij in Bolt de spijker op de kop. De gezichtsuitdrukkingen zijn werkelijk uitstekend. In één scene waarin Bolt bedroefd raakt, heeft hij weliswaar het postuur van een hond: de uitdrukking in zijn ogen zijn geheel menselijk.

De moraal van het verhaal
Uiteraard heeft Bolt, zoals zo vele geanimeerde films, een moraal. Ik kan er zelfs meerdere bedenken in deze film. Zo wordt het meisje Penny ogenschijnlijk uitgebuit door een op geld beluste agent en wordt haar karakter uitgemolken.  Ironisch is hier wel dat de stem van Penny wordt verzorgd door Miley Cyrus, die nota bene de showbusiness in is geholpen door haar bloedeigen vader: country zanger en acteur Billy-Ray Cyrus. Je wordt doodgegooid met de merchandise van Hannah Montana, en er is geen kind onder de dertien die niet van haar heeft gehoord of zelfs posters van haar aan de muur heeft.

bolt_15

Uiteraard zal het de grootste doelgroep, wederom kinderen, niet veel interesseren dat Bolt een tv ster speelt en zullen zij ook de link tussen Miley en Penny naast zich neerleggen. Voor hen moet een film vooral vermakelijk zijn en wat entertainment betreft treft Bolt zijn doel. De film is leuk, met grappige en aandoenlijke karakters, snelle actiescènes en ontroerende momenten. Bolt is een lust voor het oog en zal jong en oud aan het lachen krijgen.  Het is hoogstwaarschijnlijk de beste geanimeerde film die Disney de laatste jaren heeft gemaakt en ik hoop dat dit een teken is dat we de komende tijd nog veel meer mogen verwachten.

Byron Howard

Miley Cyrus
Malcolm McDowell