Los Bastardos - dvd recensie

Los Bastardos - dvd recensie

Als Mexicaans illegale arbeider in L.A. bestaat je leven veelal uit wachten tot je eens werk krijgt.

Dit is niet anders voor onze hoofdrolspelers Fausto en Jesus. Iedere dag weer lopen zij dezelfde afstand naar de plek waar zij standaard samen met vele andere Mexicaanse arbeiders staan te wachten tot er weer eens een wagen voorbij komt om deze arbeiders voor werk op te pikken. Het is regelmatig werken voor een hongerloon, de arbeiders worden uitgebuit en kunnen daar vrij weinig aan doen. Het is of werken, of helemaal geen geld binnen krijgen.

Los Bastardos 1

Fausto en Jesus zijn het ook behoorlijk beu inmiddels. Ze werken hard en het levert eigenlijk nog lang niet genoeg op. Er is familie die hun hulp hard kan gebruiken, maar omdat er niet genoeg geld binnenkomt, is dat contact sporadisch gebleven. De tijden gaan echter veranderen; ze hebben namelijk nog een klus aangenomen en die moet veel geld op gaan leveren. Dus Fausto en Jesus berusten in het feit dat er veel onbetrouwbare werkgevers zijn en dat ze door de Amerikaanse jeugd in het park worden uitgejouwd. Hun tijd komt wel denken ze, gewapend met de shotgun die ze in hun tas bij zich dragen.

Heavy en log
Los Bastardos is een heftige en zwaarmoedige film, die wel weer heel sloom op je afkomt. Om een voorbeeld te geven, de eerste vijf minuten van de film, die zich overigens nog afspelen voordat de naam van de film in beeld komt, zie je alleen Fausto en Jesus vanuit de verte naar je toe komen over een lange uitgestrekte vlakte, terwijl ze een voetbal overtikken. Je zou dit makkelijk als zwakte van de film kunnen noemen en als je er niet goed tegen kunt als een film geen hoog tempo heeft, dan zou ik deze film ook zeker niet aanraden. Toch is Los Bastardos zeker geen slechte film, de film belicht een problematiek die al jaren bestaat in grote steden van Amerika. De illegale arbeid is maar moeilijk tegen te houden. Mexicaanse illegale arbeiders werken er zich dagelijks suf voor een hongerloon. Regisseur Amat Escalante schuwt in ieder geval niet om deze problematiek in your face in beeld te brengen.

Nieuwkomers
De hoofdrolspelers van deze film, Jesus Moises Rodriguez als Jesús en Rubén Sosa als Fausto zijn complete nieuwkomers in de filmwereld. Voor Los Bastardos hadden ze nog geen enkele rol gespeeld. Ze houden zich echter prima staande in deze rauwe film. Nu bevat de cast überhaupt geen grote namen en zijn er slechts enkele acteurs/actrices die al wat meer hebben gedaan. In sommige gevallen kan zoiets de geloofwaardigheid ten goede komen. Bij Los Bastardos is dat zeker het geval.

Los Bastardos 2

Veel extra's krijgen we niet bij deze dvd van Los Bastardos. Behalve de redelijk gebruikelijke trailers krijgen we een behind the scenes-documentaire die achtentwintig minuten duurt. Deze is Engels ondertiteld en vertelt wat meer over de film. Mocht je deze willen bekijken, dan waarschuw ik vast voor het begin, want dat begint best wel een tikkie psychedelisch. De rest is vrij standaard met wat opnamebeelden en gesprekken met de acteurs.

Los Bastardos is een lastig geval om een cijfer te geven. Als dit soort films, sloom en met een zware lading, je niet ligt, dan zal deze film je zeker niet bevallen. Kun je daar echter wel doorheen kijken en ben je niet bang om ook een maatschappijkritische film te zien, dan is Los Bastardos zeker geen slechte keuze. Het is een film die rauw op je dak valt en die, zeker aan het einde, er echt met een knal mee stopt; je met een onbestemd gevoel achterlatend.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster
Extra's: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Los Bastardos Los Bastardos dvd