movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Columns
- 06-08-2012
- Geplaatst door Peter de Jonge
Peter: Amsterdam moet niets van Woody Allen
Woody Allen is nog lang niet klaar met zijn films die zich in Europese hoofdsteden afspelen, de volgende zou weleens in Amsterdam kunnen zijn. Of toch niet?
Peter de Jonge plunderde op jonge leeftijd wekelijks de videotheek leeg en kwam thuis met de meest slechte actiefilms, uitgekozen met goedkeuring van zijn vader. Diezelfde vader viel ooit ‘s avonds op de bank in slaap, waardoor Peter op negenjarige leeftijd The Shining al te zien kreeg. Sindsdien is zijn filmsmaak, naar eigen zeggen, sterk verbeterd.
Eind deze maand komt To Rome with Love uit, de nieuwe film van Woody Allen. Ook deze film vindt plaats in een Europese hoofdstad en Allen lijkt nog lang niet klaar te zijn met zijn trip door Europa. In 2005 was hij in Londen voor Match Point, vervolgens deed hij Barcelona aan in Vicky Cristina Barcelona (2008) en leek hij tegen de tijd dat hij in Parijs aankwam voor Midnight in Paris (2011) weer helemaal in vorm. De film bracht bovendien aardig wat geld in de la, zo’n 56 miljoen dollar, voor een relatief klein budget van 17 miljoen dollar. Nu komt To Rome With Love uit, een film die mede door Rome is gefinancierd en in zijn openingsweekend in Italië al 3,6 miljoen dollar opbracht. Zijn films die zich in Europese steden afspelen doen het dus goed bij het publiek en nu blijkt dat Allen al een nieuwe stad voor ogen heeft als het toneel voor een film in Europa. Welke stad mag Woody Allen dit keer verwelkomen? Amsterdam!
Maar helaas, Amsterdam moet Woody Allen niet. Woody’s eis dat Amsterdam hem 18 miljoen dollar (omgerekend ruim 14 miljoen euro) schenkt voor de film schoot bij burgemeester Eberhard van der Laan in het verkeerde keelgat. Het zijn immers tijden van bezuinigingen en een investering van bijna 15 miljoen euro tijdens de crisis is volgens hem daarom onverantwoord. Bovendien mag 18 miljoen dollar voor Amerikaanse standaarden dan weinig geld zijn, voor Nederland is dat heel wat. Zo kostte de duurste Nederlandse film ooit, Zwartboek (2006), tien miljoen euro. Genoeg redenen dus voor de burgemeester van Amsterdam om Woody Allen met de staart tussen zijn benen terug naar New York te sturen.

Alhoewel van der Laan zeker een aantal goede argumenten aanhaalt, zijn er genoeg tegenargumenten te bedenken om Allen zijn zak met geld te gunnen. Allereerst de zorg om de financiën; Match Point, Vicky Cristina Barcelona, Midnight in Paris, ze brachten allemaal meer geld op dan dat het kostte om te maken, waarbij vooral Midnight in Paris veel geld opbracht. Bovendien krijg je voor dat geld de grootste sterren in je film. Dit is dan ook een argument die Woody Allen zelf aanhaalt, zo zegt hij: "Voor die achttien miljoen dollar krijgt een stad heel grote filmsterren die voor een willekeurige andere film in hun eentje zo'n bedrag vragen". Dat is zeker waar, acteurs staan te trappelen om in een Woody Allen film te spelen en doen daarom vaak gratis mee. Toch is succes niet gegarandeerd en blijft het risico bestaan dat een film flopt. Zo kostte de Woody Allen film You Will Meet a Tall Dark Stranger ongeveer 22 miljoen dollar en heeft die niet meer dan vier miljoen opgebracht. Zoiets zou lastig goed te praten zijn voor van der Laan, maar toch lijkt de kans dat dit zou gebeuren vrij klein gezien het succes van zijn Europese films. Bovendien moeten niet alleen de financiële aspecten overwogen worden, maar ook de culturele.
We hebben het hier immers wel over Woody Allen, een legendarisch regisseur. Zoals eerder gezegd staan acteurs te trappelen om in zijn films te spelen en met goede reden. Manhattan, Annie Hall, Crimes and Misdemeanors, de beste man heeft een mooi oeuvre opgebouwd en alhoewel zijn meer recentere films lang niet zo succesvol zijn als zijn oudere films, lijkt Allen met zijn tour door Europa weer in vorm te komen. Midnight in Paris is daarbij een goed voorbeeld, aangezien deze welverdiend een Oscar won, de vierde in de carrière van Woody Allen. Een film van Woody Allen in Amsterdam zou daarom vooral een prachtig visitekaartje zijn voor Nederland, helemaal als het net als Midnight in Paris een geromantiseerd beeld zou tonen.
Uiteindelijk valt de beslissing om Woody Allen zijn geld niet te geven wel te begrijpen. Alhoewel er zeker grote voordelen aan hangen om Woody Allen een film te laten maken in Amsterdam, hangt er simpelweg teveel risico aan vast en is de timing met de huidige bezuinigingen nogal beroerd. Een ander goed argument dat van der Laan aanhaalt is dat als alle films van Woody Allen winst maken, dat het dan niet moeilijk zou moeten zijn om investeerders te vinden. Amsterdam zal daar blijkbaar niet één van zijn, maar hopelijk heeft Woody Allen ons nog niet afgeschreven en mogen we hem op een dag alsnog verwelkomen in onze prachtige hoofdstad.

Maar helaas, Amsterdam moet Woody Allen niet. Woody’s eis dat Amsterdam hem 18 miljoen dollar (omgerekend ruim 14 miljoen euro) schenkt voor de film schoot bij burgemeester Eberhard van der Laan in het verkeerde keelgat. Het zijn immers tijden van bezuinigingen en een investering van bijna 15 miljoen euro tijdens de crisis is volgens hem daarom onverantwoord. Bovendien mag 18 miljoen dollar voor Amerikaanse standaarden dan weinig geld zijn, voor Nederland is dat heel wat. Zo kostte de duurste Nederlandse film ooit, Zwartboek (2006), tien miljoen euro. Genoeg redenen dus voor de burgemeester van Amsterdam om Woody Allen met de staart tussen zijn benen terug naar New York te sturen.

Alhoewel van der Laan zeker een aantal goede argumenten aanhaalt, zijn er genoeg tegenargumenten te bedenken om Allen zijn zak met geld te gunnen. Allereerst de zorg om de financiën; Match Point, Vicky Cristina Barcelona, Midnight in Paris, ze brachten allemaal meer geld op dan dat het kostte om te maken, waarbij vooral Midnight in Paris veel geld opbracht. Bovendien krijg je voor dat geld de grootste sterren in je film. Dit is dan ook een argument die Woody Allen zelf aanhaalt, zo zegt hij: "Voor die achttien miljoen dollar krijgt een stad heel grote filmsterren die voor een willekeurige andere film in hun eentje zo'n bedrag vragen". Dat is zeker waar, acteurs staan te trappelen om in een Woody Allen film te spelen en doen daarom vaak gratis mee. Toch is succes niet gegarandeerd en blijft het risico bestaan dat een film flopt. Zo kostte de Woody Allen film You Will Meet a Tall Dark Stranger ongeveer 22 miljoen dollar en heeft die niet meer dan vier miljoen opgebracht. Zoiets zou lastig goed te praten zijn voor van der Laan, maar toch lijkt de kans dat dit zou gebeuren vrij klein gezien het succes van zijn Europese films. Bovendien moeten niet alleen de financiële aspecten overwogen worden, maar ook de culturele.
We hebben het hier immers wel over Woody Allen, een legendarisch regisseur. Zoals eerder gezegd staan acteurs te trappelen om in zijn films te spelen en met goede reden. Manhattan, Annie Hall, Crimes and Misdemeanors, de beste man heeft een mooi oeuvre opgebouwd en alhoewel zijn meer recentere films lang niet zo succesvol zijn als zijn oudere films, lijkt Allen met zijn tour door Europa weer in vorm te komen. Midnight in Paris is daarbij een goed voorbeeld, aangezien deze welverdiend een Oscar won, de vierde in de carrière van Woody Allen. Een film van Woody Allen in Amsterdam zou daarom vooral een prachtig visitekaartje zijn voor Nederland, helemaal als het net als Midnight in Paris een geromantiseerd beeld zou tonen.
Uiteindelijk valt de beslissing om Woody Allen zijn geld niet te geven wel te begrijpen. Alhoewel er zeker grote voordelen aan hangen om Woody Allen een film te laten maken in Amsterdam, hangt er simpelweg teveel risico aan vast en is de timing met de huidige bezuinigingen nogal beroerd. Een ander goed argument dat van der Laan aanhaalt is dat als alle films van Woody Allen winst maken, dat het dan niet moeilijk zou moeten zijn om investeerders te vinden. Amsterdam zal daar blijkbaar niet één van zijn, maar hopelijk heeft Woody Allen ons nog niet afgeschreven en mogen we hem op een dag alsnog verwelkomen in onze prachtige hoofdstad.
Like MovieScene op facebook
REACTIES

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

SHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Ruud Dinsdag 11 september 2012 om 11:46
Bijgewerkt: Woensdag 12 september 2012 om 15:08
Remco Vrijdag 10 augustus 2012 om 17:42
Daarom, zoek gewoon andere investeerders.
Dit is net zo'n discussie als het halen van een sportevenement. Als je naar de argumenten kijkt valt er altijd één ding op: Het aantal aannames en emotionele argumenten domineren het gesprek. Het levert veel toerisme op? Is daar tastbaar bewijs voor? Ik vraag me het eigenlijk af. Bij een film als In Bruges snap ik de toename, maar bij Amsterdam betwijfel ik het. En ook kun je je afvragen of Amsterdam dat wel nodig heeft. Hoezo culturele redenen? Oké, je kunt Allen een goed regisseur noemen, maar uiteindelijk maakt hij een peperdure vvv-campagne. Natuurlijk zou het leuk zijn, maar ja ik zou een EK voetbal ook leuk vinden. Het moet echter wel te veroorloven en te verantwoorden zijn.
Trouwens Ruud: Het zal vast een grap zijn over Ajax, maar daar zul je nu echt geen gekke aankopen meer zien. Jeugd krijgt de kans en dat beleid wordt strak gehanteerd. Er is een maximum wat ze voor een speler betalen en met Marc Overmars aan het roer gaat dat niet bij de eerste de beste interessante speler veranderen. Dus de film kan ook niet i.p.v. van een Ajax aankoop.
Peter Woensdag 8 augustus 2012 om 19:45
Bedankt Ruud, is zojuist aangepast!
Ruud Woensdag 8 augustus 2012 om 17:24
Peter, idd jammer dat Amsterdam de 'gok' (?) niet waagt. Misschien moet AFC Ajax investeren in Woody ipv in een dure speler?
Enfin, ik hoop ook van harte dat de film (Amsterdam and Eve?) er alsnog komt.
Bijgewerkt: Woensdag 12 september 2012 om 15:09
CORNHOLIO Maandag 6 augustus 2012 om 21:10
Leuke column en zeer actueel. We moeten inderdaad bezuinigen, maar als je tegelijkertijd beschouwd hoeveel Amsterdam heeft uitgegeven aan renovaties van musea, volksfeesten en andere luxe, dan kan een Woody Allen film er toch ook wel vanaf? Of kijk ik met een filmbril? (Omar Larabi)
Tom Maandag 6 augustus 2012 om 15:14
Wat zou het toch mooi zijn; een Woody Allen film in Amsterdam. Weinig films laten een positief beeld zien van onze stad, zoals bijv Hostel waarin Amsterdam alleen uit de wallen bestaat met Duitssprekende bevolking en overduidelijk niet geschoten in Nederland (Tsjechië?). Een Allen film met een geromantiseerd Amsterdam zou voor vele toeristen kunnen zorgen, maar kan vooral een prachtige film opleveren over onze eigen hoofdstad.