Alles is Familie - recensie

Alles is Familie - recensie

Is Alles is Familie een waardige opvolger van Alles is Liefde?

De bovenstaande vraag is de vraag waarmee veel mensen de komende week naar de bioscoop zullen vertrekken. Want eerlijk is eerlijk, maar elke bioscoopbezoeker zal deze nieuwe film meteen linken aan de geslaagde en leuke film uit 2007. De associatie met de voorganger is ook meer dan terecht aangezien Alles is Liefde en Alles is Familie beiden zijn geregisseerd door Joram Lürsen en geschreven door Kim van Kooten. En ook in deze nieuwe film komt half bekend en acterend Nederland voorbij in de typische verhaalstructuur die zijn voorganger ook had.

Alles is Liefde

De Familie
Waar in Alles is Liefde de liefde tussen verschillende zielsverwanten centraal stond, staat in Alles is Familie de familie de Roover centraal. Maar dan toch vooral de liefde binnen de familie. In de verhaalstructuur staan vooral de twee broers Rutmer (gespeeld door Thijs Römer) en Charlie (gespeeld door Benja Bruijning) centraal. Rutmer is getrouwd met Winnie (gespeeld door Carice van Houten) die een kind wil maar niet kan krijgen doordat Rutmer onvruchtbaar blijkt. Rutmer en Winnie kiezen er vervolgens voor om een spermadonor te gaan zoeken. Dit scenario zet de rest van de film in gang, waarbij uiteraard ook nog vele zijpaden worden ingeslagen. Zo bevinden de ouders zich in een huwelijkscrisis en moet de derde zoon Dick (gespeeld door Jacob Derwig) leren leven met het verlies van zijn vrouw.

Vloek op de sequel
Het maken van een vervolgfilm op een succes is uitermate moeilijk omdat je als filmmaker weet dat je nieuwe film zal worden vergeleken met de oude. Dit kan resulteren in negatievere oordelen over het vervolg dan dat je had gehad als het geen vervolg was geweest. Maar in dit geval hebben dezelfde filmmakers gekozen om het toch te gaan proberen en dat is in zekere zin dapper te noemen. Maar voorwaarde is dan wel dat je een goed vervolg maakt en dat is helaas niet gelukt. De insteek van deze sequel op Alles is Liefde is ongeveer gelijk. Je maakt als kijker kennis met een boel personages die allemaal iets leren door de gebeurtenissen die ze meemaken.

Alles is Liefde

Klucht
De film heeft humor. Veel humor zelfs, maar de situaties zijn een tikkeltje aan de bizarre kant. Op een gegeven moment, na het zoveelste bizarre moment in het verhaal, merkt Winnie dan ook geheel toepasselijk op: “dit is een klucht”.  Platte taal, humor en vermaak zijn dan ook meer dan overvloedig aanwezig. Naast de lach is er in de film ook ruimte voor de traan en er zijn gelukkig ook momenten (bij zowel de lach als de traan) waarin acteurs zoals bijvoorbeeld Jacob Derwig wel tot hun recht komen.

Deze film zal als je hem vergelijkt met het leuke Alles is Liefde altijd tegenvallen. De typische elementen die dit soort romantische komedies moet hebben zijn aanwezig maar naar een hoger plan wordt Alles is Familie zeker niet getild. Het blijft een klucht, die aardig weet te vermaken maar weinig weet te boeien.

Joram Lürsen

Thijs Römer
Michiel Romeyn