movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Dvd & blu-ray
Met Afrika als mooi decor maken The Ford Brothers hun eerste zombiefilm.
De productie van een zombiefilm is veelal een herhaling van zetten. Ook voor de kijker geldt dat het verhaal dat geboden wordt eigenlijk nooit een algeheel unieke ervaring kan worden. Een interessante zombiefilm is dan ook niet per sé een film die het hele roer omgooit zoals George A. Romero in 1968 deed met zijn Night of the Living Dead. Een interessante zombiefilm is een film die het bekende verhaal overgiet met een ander aantrekkelijk sausje. Het sausje van found-footage van Paco Plaza en Jaume Balaguéro met hun film [Rec] of bijvoorbeeld het sausje van realisme toen Danny Boyle in 28 Days Later geen ondoden gebruikte, maar mensen die slechts geïnfecteerd waren met een agressief makend virus.
Ford Brothers
Het sausje van The Ford Brothers (Howard en Jonathan) is Afrika. Sinds ze in hun kindertijd Dawn of the Living Dead van George A. Romero zagen, is het hun droom ooit een zombiefilm te maken. Verzeild geraakt in de reclamewereld belandden ze voor een opdracht in Afrika en vonden dit de perfecte plek om hun droom eindelijk te gaan verwezenlijken. De kleine donkere dorpshuisjes, de maisvelden en de uitgestrekte woestenij zouden het perfecte toneel moeten vormen voor de ondoden om het vlees van de levenden te eten. De titel The Dead suggereert een film die niet zoveel origineels wil uithalen. Dat is ook niet de bedoeling, want de film is vooral bedoeld als ode aan de strompelende zombies waaraan George A. Romero in 1968 gestalte gaf.
Evacuatie uit Afrika
Wanneer het evacuatievliegtuig vanuit Afrika in zee neerstort wegens benzinegebrek staat technicus Luitenant Bryan Murphy (Rob Freeman) als enige overledende op om zich door het door zombies geïnfecteerde gebied van Afrika te wagen. Op zoek naar het vliegveld om terug te vliegen naar zijn gezin komt hij Sgt. Daniel Dembele (Prince David Oseia) tegen die op zoek is naar zijn zoon. Samen rijden ze in een wrakkige Peugeot door Afrika en binden ze de strijd aan tegen de ondoden, opdat ze zich ooit weer kunnen herenigen met degenen om wie ze geven. Afrika biedt inderdaad een fris nieuw decor om een zombiefilm in een ander daglicht te tonen. De lokale bevolking werd omgeschminkt tot overtuigende zombies waarvan botten soms gruwelijk realistisch uit de benen van het strompelende gedrocht steken. Ook de aanval van de zombies op een plaatselijk dorp toont zeer overtuigende special effects en The Ford Brothers tonen zich meester in het creëren van sfeer. Vooral wanneer de nacht valt en de zombies opdoemen vanuit het licht van de koplampen doet de film denken aan scènes uit Night of the Living Dead van Romero.
Leeg
Maar de vormgeving ten spijt isThe Dead is vooral een lege film. Platte personages komen niet verder dan een gezin of kind waar ze naar terug verlangen. Onderweg ook geen enkel conflict, behalve dan de zombies die ze keer op keer weer tegenkomen waarbij de muziek ook keer op keer weer op dezelfde manier aanzwelt. Zo wordt The Dead een in herhaling vallende roadmovie die bij elke stop zich weer moet ontdoen van dezelfde dodelijke dreigingen. Een interessant idee komt wel aan bod wanneer Bryan Murphy en Daniel Dembele belanden in een dorp waar de rebellerende groepen de strijdbijl hebben begraven om zich gezamenlijk tegen de zombieplaag in te zetten. Het doet denken aan de burgeroorlogen die vandaag de dag het nieuws blijven doorkruisen. Dat een zombieplaag de oplossing moet bieden, schept een originele ironische blik op de realiteit en het zombiegenre. Maar meer dan een dialoog van luttele seconden met de leider aldaar komt het niet. Bryan en Daniel verlaten het dorp al vlug om zich weer te storten in de bekende herhaling van zombieaanvallen.
Extra's:
De bluray release bevat geen extra's. Opvallend, want wie googlet naar interviews rondom deze regisseurs en de productie van de film komt achter een zeer zware productietijd. Onder schot gehouden door lokale guerillia leek de mooie lokatie zich tegen de makers van de film te keren. Het zou volstaan minstens één interview hierover als extra op de bluray te zetten. Op deze manier is het kopen van de goedkopere dvd zelfs voor de grootste fan al meer dan genoeg.
Conclusie
Wat The Dead laat zien is dat The Ford Brothers goed uit de voeten kunnen met voornamelijk special effects, maar ook gebruik weten te maken van de omgeving om sfeer te creëren. Het is alleen niet genoeg om hun tekortkomingen op verhaaltechnisch vlak aan te vullen. Het lege The Dead mist meer dan alleen de dreiging van de zombies en bevat geen conflicten tussen de hoofdpersonages of de lokale bevolking. Dus hoeveel liefde de film ook voor Romero bevat, het sausje over het zombiegenre in de vorm van Afrika is niet genoeg om van The Dead een interessante zombiefilm te maken.
De productie van een zombiefilm is veelal een herhaling van zetten. Ook voor de kijker geldt dat het verhaal dat geboden wordt eigenlijk nooit een algeheel unieke ervaring kan worden. Een interessante zombiefilm is dan ook niet per sé een film die het hele roer omgooit zoals George A. Romero in 1968 deed met zijn Night of the Living Dead. Een interessante zombiefilm is een film die het bekende verhaal overgiet met een ander aantrekkelijk sausje. Het sausje van found-footage van Paco Plaza en Jaume Balaguéro met hun film [Rec] of bijvoorbeeld het sausje van realisme toen Danny Boyle in 28 Days Later geen ondoden gebruikte, maar mensen die slechts geïnfecteerd waren met een agressief makend virus.
Ford Brothers
Het sausje van The Ford Brothers (Howard en Jonathan) is Afrika. Sinds ze in hun kindertijd Dawn of the Living Dead van George A. Romero zagen, is het hun droom ooit een zombiefilm te maken. Verzeild geraakt in de reclamewereld belandden ze voor een opdracht in Afrika en vonden dit de perfecte plek om hun droom eindelijk te gaan verwezenlijken. De kleine donkere dorpshuisjes, de maisvelden en de uitgestrekte woestenij zouden het perfecte toneel moeten vormen voor de ondoden om het vlees van de levenden te eten. De titel The Dead suggereert een film die niet zoveel origineels wil uithalen. Dat is ook niet de bedoeling, want de film is vooral bedoeld als ode aan de strompelende zombies waaraan George A. Romero in 1968 gestalte gaf.
Evacuatie uit Afrika
Wanneer het evacuatievliegtuig vanuit Afrika in zee neerstort wegens benzinegebrek staat technicus Luitenant Bryan Murphy (Rob Freeman) als enige overledende op om zich door het door zombies geïnfecteerde gebied van Afrika te wagen. Op zoek naar het vliegveld om terug te vliegen naar zijn gezin komt hij Sgt. Daniel Dembele (Prince David Oseia) tegen die op zoek is naar zijn zoon. Samen rijden ze in een wrakkige Peugeot door Afrika en binden ze de strijd aan tegen de ondoden, opdat ze zich ooit weer kunnen herenigen met degenen om wie ze geven. Afrika biedt inderdaad een fris nieuw decor om een zombiefilm in een ander daglicht te tonen. De lokale bevolking werd omgeschminkt tot overtuigende zombies waarvan botten soms gruwelijk realistisch uit de benen van het strompelende gedrocht steken. Ook de aanval van de zombies op een plaatselijk dorp toont zeer overtuigende special effects en The Ford Brothers tonen zich meester in het creëren van sfeer. Vooral wanneer de nacht valt en de zombies opdoemen vanuit het licht van de koplampen doet de film denken aan scènes uit Night of the Living Dead van Romero.
Leeg
Maar de vormgeving ten spijt isThe Dead is vooral een lege film. Platte personages komen niet verder dan een gezin of kind waar ze naar terug verlangen. Onderweg ook geen enkel conflict, behalve dan de zombies die ze keer op keer weer tegenkomen waarbij de muziek ook keer op keer weer op dezelfde manier aanzwelt. Zo wordt The Dead een in herhaling vallende roadmovie die bij elke stop zich weer moet ontdoen van dezelfde dodelijke dreigingen. Een interessant idee komt wel aan bod wanneer Bryan Murphy en Daniel Dembele belanden in een dorp waar de rebellerende groepen de strijdbijl hebben begraven om zich gezamenlijk tegen de zombieplaag in te zetten. Het doet denken aan de burgeroorlogen die vandaag de dag het nieuws blijven doorkruisen. Dat een zombieplaag de oplossing moet bieden, schept een originele ironische blik op de realiteit en het zombiegenre. Maar meer dan een dialoog van luttele seconden met de leider aldaar komt het niet. Bryan en Daniel verlaten het dorp al vlug om zich weer te storten in de bekende herhaling van zombieaanvallen.
Extra's:
De bluray release bevat geen extra's. Opvallend, want wie googlet naar interviews rondom deze regisseurs en de productie van de film komt achter een zeer zware productietijd. Onder schot gehouden door lokale guerillia leek de mooie lokatie zich tegen de makers van de film te keren. Het zou volstaan minstens één interview hierover als extra op de bluray te zetten. Op deze manier is het kopen van de goedkopere dvd zelfs voor de grootste fan al meer dan genoeg.
Conclusie
Wat The Dead laat zien is dat The Ford Brothers goed uit de voeten kunnen met voornamelijk special effects, maar ook gebruik weten te maken van de omgeving om sfeer te creëren. Het is alleen niet genoeg om hun tekortkomingen op verhaaltechnisch vlak aan te vullen. Het lege The Dead mist meer dan alleen de dreiging van de zombies en bevat geen conflicten tussen de hoofdpersonages of de lokale bevolking. Dus hoeveel liefde de film ook voor Romero bevat, het sausje over het zombiegenre in de vorm van Afrika is niet genoeg om van The Dead een interessante zombiefilm te maken.
Bestel bij Bol.com
Ons oordeel:
-
Speelduur:
101 minuten
Tags: 28 Days Later, Danny Boyle, Dawn of the Dead, George A. Romero, Howard J. Ford, Jaume Balagueró, Jonathan Ford, Night of the Living Dead, Paco Plaza, Prince David Oseia, Rec, Rob Freeman, The Ford Brothers, zombiefilm
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.