Don Jon - recensie

Don Jon - recensie

“There's only a few things I really care about in life. My body. My pad. My ride. My family. My church. My boys. My girls. My porn.”

De 32- jarige acteur Joseph Gordon-Levitt heeft al een zeer succesvolle carrière achter de rug.  Op zevenjarige leeftijd begon hij al met acteren bij Family Ties, maar hij heeft vooral een naam voor zichzelf gemaakt als tiener in de komedie hitserie 3rd Rock from the Sun. Na ongeveer 60 films en tv-series, kennen de meeste mensen hem toch van zijn recentere werk zoals: Inception, 50/50, Looper en The Dark Knight: Rises als Robin. Nu stort Joseph zich naast het acteren ook nog op het schrijven en regisseren van  zijn debuutfilmfilm Don Jon.

Pure diamant
Joseph Gordon-Levitt speelt in Don Jon een Jersie Shore type vent die bepaalde prioriteiten heeft in zijn leven. Vrouwen versieren, fitnessen, familie, vrienden en geloof zijn een aantal van zijn wekelijkse behoeftes, maar een dag is niet geleefd als hij geen porno heeft gekeken. Dat klinkt misschien raar, aangezien Jon geen problemen heeft met vrouwen, maar porno vind hij toch beter dan het 'echte' werk. Op een gewone clubavond  met vrienden houd hij alles goed in de gaten. Zodra hij een vrouw ziet gaat er in zijn hoofd een soort Kill Bill-muziekje af en categoriseert hij zijn dames zorgvuldig in een schaal van 1-10, maar Barbara (Scarlett Johanson) laat zich niet zo snel versieren. Met enige afkeer voor daten gaat hij toch die uitdaging aan en gaat hij meer moeite doen om deze ‘pure diamant’ voor zich te winnen, maar zelfs als hij dat voor elkaar krijgt grijpt hij terug naar zijn oude vertrouwde porno. Zou hij toch misschien verslaafd zijn?

Apart sausje
Dat Don Jon een paar taboes aankaart, is wel duidelijk. Naast de provocerende onderwerpen zoals porno kijken, verslavingen en de kerk bespreekt Joseph ook onderwerpen als liefde, lust en relaties. Dit maakt de film veelzijdig en gedurfd,en weet zich met de hoeveelheid flair waarmee hij die onderwerpen bespreekt te onderscheiden. Het verhaal dat ogenschijnlijk lijkt op een standaard liefdesverhaal weet door de veelzijdigheid je aandacht er bij te trekken en je te laten nadenken over verschillende dingen. Gordon-Levitt beeldt alles wat overdreven uit, maar maakt daarmee de onderwerpen niet belachelijk, behalve het geloof misschien. Don Jon is zonder twijfel erg grappig, maar dit doet Joseph op een minder opzichtige manier.  Meestal creëert hij benauwde situaties en grappige settingen, gemixt met veel herhaling, waardoor een bepaalde flauwheid en luchtigheid ontstaat. Het lachen komt daardoor bijna geheel vanzelf maar is daarmee nooit hilarisch.

Unieke band
Er is een duidelijke chemie te herkennen tussen alle karakters en dat doet de film veel goed. Joseph heeft de rol van Barbara speciaal voor Scarlett Johansson geschreven en ze komt als domme bimbo perfect uit de verf, maar echt uitzonderlijk is het acteren van Julianne Moore. Zij speelt een fantastische rol - op een manier die je kent van haar Oscar genomineerde rollen - als een complexe emotionele vrouw die een unieke band ontwikkelt met het hoofdpersonage.

18+
Dat de eerste versie van de film aangepast moest worden omdat het een 18+ rating kreeg, is niet zo gek. De ietwat gecensureerde pornobeelden - in de uiteindelijke versie -  zijn bijna verweven met de film en kunnen door de herhalingen benauwend en irritant worden.  Dit ligt er net als veel andere elementen van het script té dik bovenop, waardoor de film op het randje balanceert van wel of niet serieus genomen te worden.

Joseph Gordon heeft met zijn debuut zeker iets leuks in elkaar gezet. Hij weet het publiek te vermaken en een - soms wat ongenuanceerde - boodschap over te brengen. Met behulp van een goede cast met veel chemie tussen de personages is Don Jon een vermakelijke, taboe prikkelende, originele romantische komedie geworden. Vooral Julianne Moore is uitzonderlijk goed. Het verhaal van Don Jon heeft veel flair en is te allen tijde lachwekkend. Het is alleen niet een komedie die je van je stoel afblaast met grappen, maar zoekt de minder directe manier op.  Het schrijfdebuut is misschien iets minder geslaagd omdat veel delen té dik aangezet zijn. Maar als debuut zet Joseph zichzelf goed op de kaart.

Joseph Gordon-Levitt

Joseph Gordon-Levitt
Scarlett Johansson