Gravity - recensie

Gravity - recensie

Niet de twee Hollywoodsterren, maar de duizelingwekkende camerabewegingen maken van Gravity een echt bijzondere film.

Gravity begint klein. Het oneindige heelal, met de aarde als achtergrond. In de verte zijn drie astronauten aan het werk. Er is stilte, met zachtjes wat gesprekken die de drie op krakende frequenties met elkaar hebben. De camera tolt om zijn as en langzaam glij je in een staat van gewichtloosheid.

Camerawerk
Sandra Bullock en George Clooney zijn de twee acteurs die hun grote namen aan dit nieuwe project van Alfonso Cuarón hebben verbonden. Met verve zetten ze hun karakters neer: Bullock is Dr. Ryan Stone, een ingenieur die voor het eerst op ruimtemissie is en Clooney is Matt Kowalsky, een routinier in de ruimte. Bullock zet de wat onwennige Dr. Ryan neer die naarmate de film vordert meer zelfvertrouwen krijgt, terwijl Clooney als vanouds aan het schmieren is. Maar deze twee acteurs zijn niet de bepalende factor voor het succes van Gravity. Het fascinerende camerawerk van Emmanuel Lubezki (The Tree of Life, Children of Men) gecombineerd met de visuale effecten van Tim Webber (Children of Men) maken de film tot een bijzondere roller-coaster.

Zeeziek
Als de astronauten buiten aan het ruimteschip een reparatie uitvoeren, wordt de rust snel verstoord door een zwerm ruimtepuin die in korte tijd het ruimteschip vernietigt en de derde man doet sneuvelen. Vervolgens zijn ze al zwevend door het heelal van elkaar afhankelijk en als ook alle communicatie wegvalt, lijkt de situatie tamelijk uitzichtloos. Het bovenstaande plot is simpel - al gebeurt er genoeg - maar het is Cuarón gelukt om het vervreemdende en losstaande gevoel vanaf het doek op de kijker over te brengen. Het zijn niet zozeer de rondvliegende elementen in 3D die hiervoor zorgen, maar de voortdurend tollende camerabewegingen die zo overtuigend zijn, dat een gevoel van zeeziekte niet te onderdrukken valt. Ook de geluidsband, met afwisselend stilte, muziek en haperende radioverbindingen dragen bij aan dit vervreemdende effect.

Cuarón
Met Gravity heeft Cuarón opnieuw laten zien een groot vernieuwer te zijn wat betreft het combineren van innoverende visuele effecten met een originele verhaallijn. Er zitten vele verwijzingen uit de filmgeschiedenis in, maar de draai en invulling die Curaón eraan geeft, maakt dat het geen herkauwen is, maar het effectief gebruiken van bestaande elementen in een totaal nieuwe setting. Eerder gebruikte hij al voor het eerst bepaalde filmtechnieken in Children of Men en gaf - als producer - in Pan's Labyrinth ruimte aan een complete fantasiewereld.

Gravity is een film die niet wordt gedragen door Sandra Bullock of George Clooney - alhoewel ze prima acteren - maar door de spectaculaire cameratechnieken en visuele effecten die je zeeziek doen worden van het rondtollen door de ruimte. De combinatie van verhaal, beeld, geluid en een prima gebruik van 3D brengen je als kijker al snel in een staat van gewichtloosheid. Tot uiteindelijk de zwaartekracht ('gravity') het toch weer wint.

Alfonso Cuarón

Sandra Bullock
George Clooney