The Counselor - recensie

The Counselor - recensie

Na Prometheus nu iets heel anders…

Wie Ridley Scott in het rijtje plaatst van beste Hollywood regisseurs, zal weinig mensen tegenkomen die dit tegenspreken. Ridley Scott voegt zich met titels als Alien, Gladiator, Blade Runner makkelijk bij namen als Steven Spielberg, James Cameron, Quentin Tarantino en Martin Scorcese. Na de prequel van Alien - genaamd Prometheus - volgt nu The Counselor. De acteurs die hun namen ontlenen aan deze film zijn niet bepaald lichtgewichten: Michael Fassbender, Penélope Cruz, Cameron Diaz, Javier Bardem en Brad Pitt.  Daarnaast is de schrijver Cormac McCarthy die ons The Road en No Country for Old Men bracht, ingeschakeld. Maar levert deze mix van geweldenaren de uitkomst die je van hen kan verwachten?

Vraatzucht
The Counselor is een donker verhaal over een advocaat, gespeeld door Michael Fassbender, die zich inlaat met de verkeerde mensen, waaronder Westray (Brad Pitt) en Reiner (Javier Bardem). Zij bereiden samen een deal voor om 20 miljoen dollar aan drugs uit Mexico naar America te halen. Ook al krijgt de advocaat constant te horen over de gevaren van deze overeenkomst, zijn vraatzucht en naïviteit verblinden hem. Al snel is het duidelijk dat hij zijn neus niet in andermans zaken had moeten steken wanneer de vracht in verkeerde handen valt. Zijn leven, dat van zijn verloofde (Penélope Cruz) en iedereen die met de deal te maken heeft zijn niet meer te garanderen, zodra het drugskartel van plan is ze te laten liquideren.

Prietpraat
Hoe spannend dit verhaal misschien ook klinkt, in praktijk zit er een gestaag en langzaam tempo in de film, vergelijkbaar met dat van No Country for Old Men. Het verhaal is makkelijk te begrijpen, maar er blijven veel zaken zich op de achtergrond afspelen. Zo blijft er onduidelijkheid over de beweegredenen - behalve dan gulzigheid - die personages hebben in het verhaal. Andere personen komen zonder enige achtergrond of naam tevoorschijn. Dit allemaal is waarschijnlijk bedoeld om je uit te dagen om mee te denken. Helaas wordt er niet genoeg interesse opgewekt om dat daadwerkelijk te willen doen, omdat er maar weinig mysterie in het verhaal zit. Vanaf het begin is te verwachten dat er doden gaan vallen en zelfs hoe dat gaat gebeuren. Het enige wat je jezelf afvraagt is wie er als laatste overblijft. De opzettelijke gaten worden vooral opgevuld met filosofische dialogen, alleen komt het vaak over als vermoeiende prietpraat.

Kundig vermaak
Er zijn echter genoeg dialogen die interessant of grappig genoeg zijn. Vooral het meerval-verhaal waarin Cameron Diaz een split doet op de motorkap van een Bentley is onvergetelijk hilarisch. Hiermee vergeef je Ridley Scott al snel dat niet alle dialogen even goed werken. Ook volgt de film een gedeelte van het transport van de drugslading. Deze beelden werken bijzonder goed voor de film, vooral door het duistere en zeer gewelddadige karakter. Daarnaast wordt er door de gehele cast vermakelijk en kundig geacteerd.

Fantastische acteurs en filmmakers hebben zich aan The Counselor gewaagd. Het duistere verhaal over hebzucht heeft uiteindelijk minder stof om over na te praten dan dat de makers voor ogen hadden. Het té filosofische script werkt niet ten goede van de film. Spijtig, omdat de dialogen op zich zelf bekeken erg interessant zijn, maar vaak niet in de film lijken thuis te horen. Je wordt uitgedaagd mee te denken, alleen wordt je niet genoeg getriggerd om dat daadwerkelijk te doen. Gelukkig werken sommige dialogen wel goed, en zorgen veel grimmige en bizarre scènes voor een redelijke portie vermaak.

Ridley Scott

Javier Bardem
Penelope Cruz