Star Wars: The Force Awakens - recensie

Star Wars: The Force Awakens - recensie

Na de ellende van de drie prequels is het een wonder dat fans wereldwijd reikhalzend uitkijken naar de nieuwe Star Wars film The Force Awakens. Gelukkig maar dat de nieuwe film bijna alle beloftes inlost.

Het begon allemaal lang, lang geleden in een land ver, ver weg: in 2012 in de heuvels van Hollywood om precies te zijn, toen Disney voor 4 miljard dollar Lucasfilm kocht van Star Wars bedenker George Lucas. In 1977 bedacht, schreef en regisseerde hij de eerste Star Wars film, die later Episode IV:  A New Hope is gaan heten. De film werd in eerste instantie door Fox, die de film uitbracht - als B-film gezien en ging in slechts 32 bioscopen in première. Maar de Force was toen al met Lucas: de recensies waren zeer lovend en - belangrijker nog - het publiek kwam er massaal op af. Een paar maanden later draaide Star Wars in 1100 bioscopen. De Star Wars hype was geboren.

Vuile handen
Na het succes van Episode IV: A New Hope zag Lucas zijn kans schoon om er een echte saga van te maken. In 1980 kwam Episode V: The Empire Strikes Back uit, gevolgd door Episode VI: Return of the Jedi in 1983. Hierin werden personages als Han Solo (gespeeld door Harrison Ford, Princess Leia (Carrie Fisher), Chewbacca (Peter Mayhew), C-3PO (met de stem van Anthony Daniels) en natuurlijk Luke Skywalker (Mark Hamill) iconische karakters. In 1997 bracht Lucas de verguisde Special Editions van de drie films uit. Hierbij bewerkte hij de originele films, voegde scènes en personages toe en plakte vooral veel CGI-beesten dwars door de oude films heen. Het resultaat: een allegaartje dat de fans deed rillen, temeer omdat hij weigerde de originele bioscoopversies op dvd en blu-ray uit te brengen. Na deze actie zette hij nog meer kwaad bloed door de drie prequels te regisseren (de delen 1, 2 en 3 tussen 1999 en 2005). Commercieel nog een aardig succes, maar de kritiek was vernietigend.

Marketingcampagne
In de door Disney zorgvuldig opgebouwde marketingcampagne rond de zevende Star Wars film werd tot opluchting van de fans al snel duidelijk dat George Lucas ditmaal aan de zijlijn bleef staan. In plaats van hem kwam J.J. Abrams, die al eerder Star Trek een nieuw verfrissend leven had ingeblazen, als regisseur en mede-scenarioschrijver in beeld. De techneut Lucas had plaats moeten maken voor het creatieve brein Abrams. Het plot is al die jaren zorgvuldig geheim gebleven, in tegenstelling tot de talloze lekken van de Sony filmstudio. In deze tijd mag dat best een wonder genoemd worden.

Zelfironie
Na het zien van The Force Awakens moet gezegd worden dat Abrams met vlag en wimpel is geslaagd in zijn zelfgestelde missie om Star Wars weer terug te geven aan de fans. Niet alleen is deze zevende film filmisch en qua plot verreweg de meest interessante ooit - op de eerste Star Wars film na misschien - ook speelt Abrams met nostalgie door oude helden te koppelen aan nieuwe helden. Dat dit met de nodige zelfironie en humor gebeurt, is zeer verfrissend. Over het plot moet maar weinig worden gezegd, de hashtag #nospoilers is meer dan tending op social media. Wel blijft Abrams wat behoudend als het gaat om de actie scènes en de gebruikte muziek. Mar dat compenseert hij ruim door goede dramatische momenten en meer female power. Zo is de actieheldin Rey, gespeeld door Daisy Ridley, een absolute aanwinst. De vraag is wel hoe regisseur Rian Johnson dat in deel 8 gaat doen - Abrams heeft zich alleen aan deel 7 verbonden. De oudgedienden kan je niet eindeloos blijven herkauwen.

Star Wars heeft onder leiding van Abrams een zeer geslaagde reboot gehad. De slechte smaak die prequels gaven, zijn met dit heerlijk gemaakte zevende deel in één keer weggespoeld. Lucas heeft duidelijk laten zien geen respect te hebben voor zijn eigen erfenis, met het verkwanselen van de originele drie films en de laffe prequels die erop volgden. Abrams heeft zich met deze film een meer dan voortreffelijke hoeder van de sage getoond. al is het de vraag hoe deel 8 gaat uitpakken.

J.J. Abrams

Carrie Fisher
Harrison Ford