Crank - dvd recensie (heruitgave)

Crank - dvd recensie (heruitgave)

Er zijn duizenden manieren om je adrenaline-niveau te doen stijgen en vandaag heeft Chev Chelios ze allemaal nodig.

Beijing Cocktail
Chev wordt wakker, alles om hem heen draait rond en recht lopen blijkt een zware opgave. Dan valt zijn oog op een dvd die voor het nieuwe plasmascherm staat uitgestald. De titel van de dvd luidt Fuck You, dat kan niets goeds betekenen. Chev besluit te kijken wat er op de dvd staat en tot zijn schrik ziet hij zichzelf liggen op een bed terwijl hij een spuit in zijn nek krijgt. Het grijnzende gezicht van Ricky Verona (Jose Pablo Cantillo) komt in beeld en de puzzel valt op zijn plaats: Chev Chelios (Jason Statham) is vergiftigd met de ‘Beijing Cocktail’, een vergif dat je hart verlamt. Er is maar één mogelijkheid tot uitstel, constant adrenaline aan blijven maken.

crank1

Seks, Drugs, Rock ’n Roll en Mafiosi
Als een maniak rijdt Chev Chelios in zijn auto door de straten van Los Angeles, uit de boxen klinkt de ruige titelsong New Noise van de rockband Refuse. Via Google Maps kunnen we zien waar hij heen gaat en met een sprong komen we terecht in de wereld van seks, drugs, rock ’n roll en gewapende maffiosi.  Het ruige karakter van de film wordt deels veroorzaakt door de bloedstollende actiescènes waarin gevochten, geschoten maar zeker ook gescholden wordt, en deels door de opeenvolging van harde punk en metal nummers. Tussen de harde actie in kent de film een aantal rustige intermezzo’s waarin wij Chev zijn nieuwe vriendin leren kennen. Eve (Amy Smart) is een naïef blond meisje die geheel nieuw is in de wereld van Chev, van veel nut is zij niet behalve dan dat zij als geen ander het adrenalinegehalte van vriendlief op pijl weet te houden. Dit resulteert in een erotisch getinte scène in het midden van Chinatown.

crank2

Adrenalinekick
Een spoor van terreur en verwoesting wordt achtergelaten terwijl Chev angstvallig probeert in leven te blijven. Winkelcentra worden in puin achtergelaten, een ziekenhuis wordt een ware schietbaan en zelfs de taxichauffeur krijgt de wind van voren. Het meest opvallende aan de film is het cameragebruik. Door beelden van twee scènes met elkaar af te wisselen en vervolgens in elkaar over te laten lopen ontstaat er een nieuwe manier van filmen. Daarnaast is alles erg dynamisch gefilmd, de camera beweegt mee met de acteur, schiet soms vooruit of zigzagt achter een rijdende motor aan. Door deze ‘drukke’ manier van filmen is de film ook voor de kijker een ware adrenalinekick. Ten slotte is het filmwerk ook erg beeldend opgezet, zo duikt de camera menigmaal de borstkast van hoofdpersoon Chev Chelios in om zijn langzaam pompend hart te laten zien en als hij aan een maffiosi vraagt “Staat er soms sukkel op mijn voorhoofd”, verschijnt dit woord daadwerkelijk op zijn voorhoofd.

crank3

De combinatie van een gedrogeerde hoofdpersoon, een op seks beluste vriendin en een flinke dosis geweld leveren ons niet alleen een grandioze actiefilm op, maar in zekere zin ook een prima komedie. Meer dan eens lag ik krom van het lachen terwijl de kogels nog steeds om mijn oren vlogen. Om heel kort te zijn is het een geweldige actiefilm met ingenieus filmwerk die zeker de moeite waard is om te kijken voordat deel twee uitkomt in september 2009.

Extra’s
Het acteerwerk van Jason Statham (o.a. Transporter, Snatch, The Pink Panter en The Italian Job) is uitmuntend, maar daarnaast blijkt hij ook nog eens een uitstekende stuntman. In de extra's die op deze re-release staan zien wij dat voor het maken van de film eigenlijk geen greenscreen is gebruikt, zoals dat vandaag de dag bij de meeste films wel wordt gedaan. De cameraploeg heeft er voor gekozen om alle stunts echt uit te voeren, in de extra’s zien wij hoe dit in zijn werk gaat. Ook kunnen we de promotiecampagne van Crank op de voet volgen, hiervoor hebben diverse acteurs stukjes ingesproken voor sites als YouTube. Daarnaast krijgen we een uitgebreide uitleg over de manier van filmen die zelfs van het opnemen van een mobiele telefoon een bloedstollend spannende gebeurtenis kan maken. Als is er een interview met de cast waarin we horen hoe onwijs leuk iedereen het vond om in Crank te spelen. Al met al leuke extra’s die helaas wel enigszins in herhaling vallen en eentonig zijn.

Extra's: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster

Regisseurs:

Mark Neveldine