Under Still Waters - dvd recensie

Under Still Waters - dvd recensie

Machtspelletjes op een boot met twee mannen en een vrouw. Dit gegeven lijkt verdacht veel op Polanski’s debuutfilm uit 1962 genaamd Nó? w Wodzie (Knife in the Water).

Het is maar een enkele scène in de film, maar die vertoont gelijkenissen met de Polanski klassieker. Verder is Under Still Waters voornamelijk een minimale vertelling met drie karakters. Dit was het geval bij zowel Nó? w Wodzie als bij Polanski’s andere klassieker Death and the Maiden. Wel wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van flashbacks, om zo het geheel wat op te leuken.

Under Still Waters, Lake Bell

Under Still Waters
Om het huwelijk te redden gaat het echtpaar Andrew (Jason Clarke) en Charlie (Lake Bell) een tijdje vertoeven in hun familiehuis. Onderweg rijden ze bijna motorrijder Jacob (Clifton Collins Jr.) aan die langs de weg staat omdat hij geen benzine meer zou hebben. Het stel neemt Jacob om die reden mee naar het huis. Maar had Jacob nu wel echt motorpech, en is hij wel wie hij zegt die hij is? Met deze vreemde in hun midden wordt het maar al te duidelijk dat Andrew en Charlie nog een lange weg te gaan hebben met het redden van hun relatie en dat diepe wonden misschien nog dieper dreigen te worden.

Geen Polanski
Los van de eerder vermelde bootscène, begint Under Still Waters redelijk hetzelfde als Polanski’s Nó? w Wodzie. Polanski is echter een meester in het maken van films met een minimaal aan set en karakters en zorgt dan voor een maximum aan suspense. Die kwaliteiten worden hier bij lange na niet gehaald. In handen van een betere regisseur had dit een intens stuk film kunnen opleveren, maar met regisseuse Carolyn Miller wordt het allemaal vrij vlak en oninteressant gebracht. Flashbacks zitten op de verkeerde plek en suspense is ver te zoeken. Los van een aantal onverwachte wendingen is het merendeel voorspelbaar of onlogisch. Ook probeert Miller de film te eindigen met een soort valse twist die de kijker blijkbaar aan het denken moet zetten. Dit is jammer, want het bronmateriaal heeft wel wat potentie.

Under Still Waters, Lake Bell, Clifton Collins Jr., Jason Clarke

Clifton Collins Jr.
De film blinkt niet uit in grote namen, maar de acteurs doen hun werk bekwaam. Clifton Collins Jr. maakt de meeste indruk als Jacob. Het is zo’n acteur die je regelmatig ziet maar nooit helemaal kunt plaatsen. Hij is ontzettend divers en zet allerhande soorten types geloofwaardig neer. Zo had hij kleine bijrollen in films als Steven Soderbergh’s Traffic en Alejandro González Iñárritu’s Babel. Momenteel is hij te bewonderen in J.J. Abrams Star Trek.

Carolyn Miller
Regisseuse Carolyn Miller levert met Under Still Waters haar speelfilmdebuut af. Ze maakte eerder de korte films Yo, Tyrone en Strangetown, beide in 2002. Hoewel ze met Under Still Waters voor wat fijne momenten zorgt, zal ze zeker nog moeten groeien. Miller zet zichzelf met deze film in ieder geval nog niet sterk genoeg neer. Ze is blijkbaar erg gefascineerd door het werk van Polanski, maar zorgt verder niet voor een authentieke stijl, waardoor ze een beetje blijft hangen op het niveau van een doorsnee tv-film.

Under Still Waters, Clifton Collins Jr., Jason Clarke

Under Still Waters is bij vlagen zeker niet onaardig, maar maakt het als geheel niet helemaal waar. Het grootste probleem is het ontbreken van echte spanning. Los van een aantal niet onaardige scènes, is de film vooral erg vlak. Regisseuse Miller laat hier zien dat ze duidelijk aspiraties heeft om de nieuwe Polanski te worden, maar zit voorlopig nog niet op het goede spoor. Het is een film met potentie maar die uiteindelijk te lui aan de kijker wordt gebracht. Niet onaardig al film voor tussendoor, maar daar blijft het dan ook bij.

Alleen een trailer.

Film: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster

Titel: Under Still Waters Under Still Waters