movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Artikelen
- 02-07-2009
- Geplaatst door MovieSense
Redactie: beste horrorfilm ooit
MovieSense vroeg de redactie zijn of haar beste horrorfilm ooit, te noemen. Dit zijn de antwoorden:
Kim: [Rec] (2007)
Voor mij is de beste horror film ooit [Rec]. Ik had al veel mensen uit mijn omgeving over de film gehoord, waardoor mijn verwachtingen erg hoog waren. Nu komen hoge verwachtingen een film vaak niet ten goede, omdat het dan vrijwel altijd tegenvalt. [Rec] vond ik uiteindelijk nog veel beter en vooral enger dan ik had verwacht. Er zijn weinig horrorfilms die mij echt doen schrikken, maar deze deed zijn werk uiterst goed! Komt mede door mijn zwak voor Spaanse films en de Spaanse taal, maar toch vooral door de documentaire stijl en de on-Hollywood-achtige sfeer die in de film is neergezet.
Aant-Jelle: Cannibal Holocaust (1980)
Groot liefhebber van horrorfilms ben ik niet, maar er zijn zeker een aantal films de moeite waard. Bovenaan staat Cannibal Holocaust, een Italiaanse horror uit 1980. Een groepje antropologen trekt het Amazonegebied in om daar de inheemse bevolking te filmen. De groep wordt nooit teruggevonden maar het beeldmateriaal dat later wordt gevonden, zegt genoeg. De film is dusdanig gruwelijk en schokkend, dat hij in meerdere landen verboden is, regisseur Rugerro Deodato in de cel heeft gezeten en voor de rechtbank zijn special effects heeft moeten prijsgeven. Moraal van het verhaal; als je onaardig bent tegen inboorlingen kun je een mooie film maken maar ben je wel het avondeten voor die dag.
Stefanie: Let The Right One In (2008)
Ik heb aardig wat horror gezien in mijn leven, maar tot aan Let The Right One In, heeft dit geen langdurige schade opgeleverd. Echter naast dat Let The Right One In, een prachtig verhaal heeft vol emotie, is het ook een film vol gruwel. Het was zeker niet de film met de meest ranzige beelden ooit, maar wel de enige horror die me heeft doen nadenken, en me toch minstens een week heeft doen afvragen of het toch niet beter was om mijn slaapkamerraam op slot te doen.
Tom: The Blair Witch Project (1999)
Drie studenten keren nooit terug uit de bossen waar ze hun documentaire maken over de legende van Blair Witch. De gevonden videobeelden werden uitgezonden in de bioscoop onder de naam The Blair Witch Project. Door slimme marketing dachten veel mensen dat ze naar echte beelden zaten te kijken. Het schudden van de handheld camera en de vele improvisatie van de acteurs hielp daar ook aan mee. Er werd voornamelijk veel gruwelijks gesuggereerd maar niet getoond wat erg effectief werkte bij mij. Het beangstigende eindshot zal ik nooit meer uit mijn hoofd krijgen.
Fabian: Videodrome (1983)
Als genrefan is het onmogelijk de beste horrorfilm te kiezen. Na dagen van martelingen heb ik uiteindelijk, en toepasselijk, voor David Cronenberg’s Videodrome gekozen. Een film met ongekende originaliteit, durf en visie. De film liet zich zien als een aanslag op (film)censuur en behandelde voor die tijd taboevolle en vage thema’s als snuff en virtual reality. Videodrome kan wat dat betreft gezien worden als een soort ‘torture porn’ avant la lettre. Extra vermeldingen gaan nog naar Alien, mijn jeugdliefde. Inland Empire, de engste en vreemdste bioscoopervaring. Martyrs, één van meest brute films ooit.
Dana: Martyrs (2008)
Hoewel voor mij de moeder van alle horrorfilms nog steeds The Exorcist is, heb ik gekozen voor de Franse horrorfilm Martyrs. Waar de film al snel heel bloederig wordt, heb je nooit het gevoel van “bloed om het bloed”; hier moet meer aan de hand zijn. En dat is ook zo. Op het moment dat de beelden subtieler worden en je steeds opnieuw “slechts”de resultaten ziet van wat met een van de hoofdpersonen gebeurt, dàn juist wil je eigenlijk niet meer verder kijken. Maar je kijkt wèl verder, want welk duister experiment schuilt er in godsnaam achter deze gruwelijke gebeurtenissen. Ik bleef nog een poos over Martyrs nadenken.
Erik: Dawn of the Dead (1978)
Horror is een genre waar ik helemaal in thuis ben, maar als ik dan toch een film moet kiezen, dan kies ik George A Romero's Dawn of the Dead (1978). Zelden heb ik zo geboeid naar een horrorfilm gekeken. Daarnaast is de film van een gigantische inspiratie geweest voor gamemakers. Zo was de videogameserie Resident Evil er vast niet geweest, zonder het verschijnen van dit juweeltje. "The only good zombie is a dead zombie".
Gaby: Scream (1996)
"What is your favorite scary movie?" Deze vraag werd ook gesteld door de killer(s) in deze erg slimme horrorachtige thriller van Kevin Williamson. Er was genoeg spanning, totaal geen voorspelbaarheid en dan natuurlijk het -zo niet verwachte wie is de moordenaar- einde, wat dus echt voor een complete verrassing zorgde. Hopelijk wordt Neve Campbell nog overgehaald voor deel vier.
Dominique: House of 1000 Corpses (2003)
House of 1000 Corpses vind ik de beste horrorfilm van nu. Hoewel ik gek ben op oude horrors (bijvoorbeeld Halloween), vind ik dat het 'torture porn horror' gehalte tegenwoordig te hoog is (Saw). Maar Rob Zombie pakt het anders aan. Zijn films gaan over een geschifte familie, die mensen die verdwaald zijn doodmartelen. Dit concept is al uitgemolken in films als Wrong Turn, maar de films van Zombie zie je vanuit het oogpunt van de familie. Ze schelden, tieren, vloeken, verkrachten, martelen, vermoorden en het meest belangrijke; ze genieten. Door deze vervreemding met het publiek wordt de film grappig, maar blijft het toch smerig.
Wout: The Blair Witch Project (1999)
Bij deze film voelde ik me echt geen moment op m'n gemak. Ik geloof niet in bovennatuurlijke zaken en spookverhalen, maar in een donkere bioscoopzaal eind 1999 dacht ik daar anderhalf uur lang heel anders over. Door de gemaakt amateuristische filmstijl en het feit dat de acteurs heel veel improviseerden, had ik echt het gevoel dat ik met ze in die donkere bossen bij Burkittsville zat. Ik was iedere keer weer opgelucht als de ochtend aanbrak. De week daarvoor had ik een angstige huisgenote nog uitgelachen en 's nachts bijna een takkenpoppetje op haar deur gehangen. Als dat na het bioscoopbezoek bij mij was gebeurd, had ik niet voor mijn reactie in gestaan.
Kimberly: Cube II: Hypercube (2002)
De eerste uit de Cube reeks die ik heb gezien en een hele vreemde film over acht mensen die op een dag wakker worden in een kamer. Geen van allen weten ze hoe ze daar terecht zijn gekomen en waarom ze daar zijn. Door deuren in alle zes muren van de kamer kunnen ze in een andere kamer terecht komen. Alleen is geen enkele kamer veilig; tijdversnelling, -vertraging, verandering van zwaartekracht en dodelijke voorwerpen die vliegen door de ruimte.
Rick: The Hills Have Eyes (2006)
Persoonlijk vind ik de term “de beste” in de context van horror niet helemaal gepast. Een horror moet spannend zijn en eigenlijk ook smerig, maar het moet vooral vermaken. Daarom kies ik voor de remake van The Hills Have Eyes uit 2006. Regisseur Alexandre Aja wist hierin het origineel van Wes Craven uit 1977 fantastisch te updaten. Hij maakte van een aaneenschakeling van freaks, bloed, vuur, spanning, angst en gillen, opvallend verrassend vermaak. Misschien niet het beste verhaal, maar wel heerlijk horrorvermaak.
Thijmen: [Rec] (2007)
De film begint met een vrouwelijke reporter en haar cameraman op reportage die samen vast komen te zitten in een flat die plotseling onder quarantaine gesteld wordt. Alles wordt vanuit één camera opgenomen zoals in The Blair Witch Project. Vervolgens wordt het langzaam duidelijk dat enkele flatbewoners zijn geïnfecteerd door een besmettelijk gemuteerd virus. Wat deze film een goede horrorfilm maakt is dat de cameraman en de reporter van te voren zo weinig mogelijk is verteld, zodat het acteren zo echt mogelijk overkomt. Dat de reporter een knappe, rap Spaans pratende vrouw is helpt ook...
Sebastiaan: The Grudge (2004)
Horror is niet altijd mijn ding geweest, toch zijn er zo wel een paar films die me in het oog springen. Mijn keuze voor beste horror gaat naar The Grudge. Nu ga ik direct mensen tegen me in het harnas jagen door te zeggen dat ik de Japanse niet ken en hier uitga van de Amerikaanse remake, maar daar kan ik mee leven. De manier waarop deze film gemaakt is, druipt van spanning. Iets als het ontbreken van muziek in een scène, maakt het lopen door een donkere hal al surrealistisch. Verder is het idee van een kwaad waar niet aan valt te ontsnappen erg doeltreffend om angst te zaaien.
Max: Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)
Het horror genre heeft zoveel goede films en minstens evenveel slechte. Mijn eerste officiële horror die ik zag vond ik eerder komisch dan eng. Deze film, The Blob (1958) is me wel altijd bijgebleven. Toch gaat mijn stem uit naar Nosferatu, eine Symphonie des Grauens een film die volgens de huidige maatstaven helemaal niet eng kan worden genoemd, maar destijds zo'n hoeveelheid stof deed opwaaien dat de print verboden werd, en op één print na, volledig werd vernietigd. Helaas lijkt het genre momenteel wat in verval te zijn geraakt. Originaliteit is ver te zoeken, maar toch zit ik bij de volgende horrorfilm weer gewoon in de bioscoop.
Dankzij MovieSense heb ik kennis gemaakt met een groter scala aan films, en daar horen horrorfilms bij. De film die daar met kop en schouders bovenuit stak is absoluut ‘Feed’. Een horror/ thriller over het tot de verbeelding sprekende fenomeen feeding. Onvoorstelbaar dikke vrouwen, afgesneden vet van slachtoffers dat met sondes ín die vrouwen werd gepropt, aftrekkende mannen bij het bed van hun gainer. Ik heb er nog weken aan gedacht. Feed is voor mij alles wat horror is; walgelijk, zinloos en vies. Maar wel een hele belevenis!
Tags: Cannibal Holocaust, Cube II: Hypercube, Dawn of the Dead, House of 1000 Corpses, Let The Right One In, Martyrs, Nosferatu, Rec, redactie, Scream, The Blair Witch Project, The Grudge, The Hills Have Eyes, Videodrome
REACTIES

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

SHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Zondag 26 juni 2011 om 12:06
@maarten, mijn tenen niet!
@Ricard en Dennis, heeren, weten jullie of er (naast Shouf Shouf Zombibi) nog een zombiefilm in de maak is??
Anoniem Zondag 26 juni 2011 om 08:31
@Ricardo, datzelfde gebeurt nu toch met de japanse horror? The Grudge, The Ring. Niet dat de Japanse horror hetzelfde is als de Italiaanse. Alleen een mug zou die vergelijking maken. Maar goed...
Ik heb trouwens Cannibal Holocause helemaal af gezien. Inderdaad, voor die tijd indrukwekkende special effects. Ik kan me voorstellen dat iedereen vroeger werd weggeblazen door wat ze zagen. Geniale montage waardoor het net leek alsof het allemaal echt was. En het documentaire gedeelte deed niet onder voor wat er nu gemaakt wordt. Sterker, het is zelfs beter dan veel van wat we nu krijgen.
Maar dat komt meer door wat er in de docu gebeurt. Het acteerwerk is namelijk niet goed genoeg om het echt te laten lijken, maar zeker niet slecht. En om nog even op de special effects terug te komen, het lijkt echt allemaal echt, maar door de montage zie je vandaag de dag wel hoe het is gedaan.
@Ricardo, dit gaat natuurlijk niet over de kwaliteit van de film. Maar de film heeft een hele grote geschiedenis als het gaat om die special effects. Dus is het zeker ook vanwege die geschiedenis dat ik goed op de special effects let tijdens het kijken. Wat de film betreft kan ik zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van de film die om de mockumentairy is gemaakt. Met name het deel voordat we de beelden te zien krijgen zijn saai. Wat het wel interessant maakt is het deel van waar de beschaving eigenlijk zit. Men ging er vanuit dat de volkeren daar in de jungle gevaarlijk waren, maar dit werd kritisch tegenover de onze gezet. Alhoewel ik de laatste zin van de film wel nogal cheesy vond, maar misschien was ook die zin zijn tijd vooruit destijds.
In ieder geval vond ik Italiaanse films als Zombi 2 beter omdat het toch meer sfeer wist te creëren vond ik. Misschien wel meer enthousiasme voor het horrorgenre. Maar ik zei "films", Zombi 2 is eigenlijk zo''n beetje de enige andere italiaanse horror die ik gezien heb. Naast The BEyond, maar die film is troep. (trap ik op jullie tenen nu?)
Anoniem Zondag 26 juni 2011 om 01:26
Klopt, maar kan niet tippen aan het enorme Italiaanse aanbod. In de jaren '70 en '80 wouden ze op elk Amerikaans succes meeliften, wat echt een hoop vermakelijke pulp teweeg heeft gebracht. Erg interessant om die markt te verkennen. Wat de Italiaanse horrornacht betreft: doen! Eerst maar eens de slashernacht zien te realiseren, waar we alvast een opwarmertje kunnen realiseren met 1 à 2 Italiaanse titels.
Anoniem Zaterdag 25 juni 2011 om 22:12
Ik ga ook voor de Italianen, maar moet zeggen dat ik de laatste jaren ook erg gecharmeerd ben van de Fransen. Die maken een behoorlijke opmars op horrorgebied, erg tof!
Anoniem Zaterdag 25 juni 2011 om 15:43
De Japanners zijn ook leuk maar lang niet zo rijk op horrorgebied als de Italianen!
Anoniem Zaterdag 25 juni 2011 om 11:36
@Dennis, ben zelf meer voor de Horror uit het verre oosten! Maar goed, dan doen we spaghetti met sushi..
Anoniem Zaterdag 25 juni 2011 om 11:26
We moeten gewoon ooit eens een keer een Italiaanse Horrormaand organiseren... Kunnen we het over meesterwerken hebben als "Sei Donne Per 'L Assasino", "I Tre Volti Della Paura", "Dellamorte Dellamore", "Zombi 2", "Profondo Rosso", "Paura nella Citta dei Morti Viventi", en weet ik veel welke titels nog meer die nog minstens tussen "Suspiria" en "Cannibal Holocaust" staan.
Anoniem Zaterdag 25 juni 2011 om 00:38
@Ricardo,Dennis, Heeren niet weer discussieren over de allerbeste Italiaanse horror..
Anoniem Vrijdag 24 juni 2011 om 18:39
Absoluut, samen met Suspiria dan. Kan niet uitmaken welke bovenaan komt te staan.
Kan me verder voorstellen dat je als kind gelooft dat het allemaal echt is, wat je op je gehuurde VHS van slechte kwaliteit ziet, maar elke volwassene kan zien dat het (slecht) geacteerd is. De vraag of het echt was of niet ging ook niet om de film in zijn geheel, maar om bepaalde moordscènes die er zo verdacht echt uitzagen dat Deodato in de rechtszaal moest bewijzen dat het allemaal in scène is gezet.
Anoniem Vrijdag 24 juni 2011 om 14:24
@Maarten, totdat de camera gevonden wordt? Dus het hele mocumentaire gedeelte heb je niet gezien? Nou... dat komt dan nog, dat is ook de daadwerkelijke kracht van de film en ik kan me heel goed indenken dat mensen denken/dachten dat het echt was. Sterker zelfs, alle dierenmoord-scenes zijn zelfs echt. "Cannibal Holocaust" is een speelfilm met voor de helft mocumentaire beelden, dus ik zou hem als ik jouw was echt nog even af zien. Heeft overigens niks met VHS-kwaliteit te maken.
@Ricardo, beste Italiaanse horrorfilm? wellicht komt ie in de Top 10, maar bovenaan...
Anoniem Vrijdag 24 juni 2011 om 14:12
Wat een gedoe over het authentieke in deze film. Het is overduidelijk dat alles nep is, maar maakt dit Cannibal Holocaust een mindere film? Absoluut niet. Dit meesterwerk van Deodato kent een erg sterk concept en vult dit in met fenomenale cinematografie en misschien wel de allerbeste soundtrack die ik ooit heb gehoord. Riz Ortolani's score alleen al maakt dit de beste Italiaanse horrorfilm die ooit gemaakt is, samen met Argento's Suspiria.
Anoniem Vrijdag 24 juni 2011 om 12:50
Ja, maar Cannibal Holocaust was gewoonweg geen docu. Het was een speelfilm over mensen die een docu wouden maken en die nu vermist worden. Ik heb gekeken totdat ze de camera vonden. En alles daarvoor was gewoon een speelfilm. De shots, de montage, alles getuigt daarvan. Was ook niet de bedoeling om het als een docu over te laten komen. Dat moet jij ook hebben geweten toen je de vhs zag.
Vandaar dat ik verbaasd was dat mensen dachten dat het echt was. Maar toen dacht ik, dan zal het wel zo zijn dat de acteurs echt vermoord worden...tenminste, dat het zo lijkt. Maar dan nog. Dan is iedereen medeplichtig natuurlijk. Enfin, ik kijk vanavond nog even verder.
Anoniem Vrijdag 24 juni 2011 om 12:04
@Maarten, ik heb detsijds de film gezien op VHS. Wellicht herkennen de meesten hetwel. De film was al talloze malen verhuurd. De kwaliteit liet dus ook te wensen over. Nu met de hedendaagse techniek zie je alles veel duidelijker. waarschijnlijk verklaart het dat je direct ziet dat het niet echt is. En nog veel belangrijker: tegenwoordiger zijn die (nep) docu's zeer populair. Destijds was dat niet het geval (zo heb ik heel lang geloofd dat alles in faces of Death echt was...)
Anoniem Vrijdag 24 juni 2011 om 09:32
Ik heb nu een beetje van Cannibal Holocaust gezien, had geen tijd om het af te kijken. En eerlijk gezegd, ook geen zin. Totaal geen zin. Misschien kwam het omdat het geen nep-docu is, zoals ik dacht (waarom waarschuwden jullie me niet?). Ik vatte Toms reactie op - hij was er 100% van overtuigd dat het echt was - alszijnde dat wat we zagen echt was. Maar het is gewoon een speelfilm en het acteren is gewoon van het niveau van elke Italiaanse horror destijds.
Dus ik moest mezelf even herpakken. We hadden dus wel duidelijk te maken met een speelfilm dus het 100% echt gevoel moest dus zijn dat de regisseur zijn acteurs in de val liet lopen of iets dergelijks. Of tenminste, zijn figuranten. Figuranten die overigens verdacht heerlijke blanke lichamen lijken te hebben voor inboorlingen. Ook dat haalde me helemaal uit de film, maar dat terzijde.
Goed, de eerste gore-momenten leken alvast niet echt. Het snijden in de wang (zoals Dexter doet met zijn slachtoffers) zag er net zouit als in de Dexter-serie. Het bloed werd er op 'geverfd'. Het slaan met een steen was duidelijk niet met volle kracht gedaan en de vrouw die op de grond lag te kermen acteerde overduidelijk.
Ik probeer de film nog verder te kijken, maar verhaaltechnisch boeit het me weinig tot nog toe. Maar toch, nu lees ik Toms reactie over Casino "En dan is het een film waarvan je weet dat het gespeeld is". Dan snap ik het toch weer niet...hoe kan het dat men niet ziet dat Cannibal Holocaust gespeeld is?! Tenminste, ik ga er dan vanuit dat je weet dat Casino gespeeld is en dacht dat CH dat niet was.
Anoniem Donderdag 23 juni 2011 om 11:51
@maarten, tja de mens wil zijn grenzen verleggen. Dat kan via film uitstekend. hedendaagse aanbod tracht steeds die grenzen te verleggen. (Saw bijv. het lijkt of iedere film heftiger moet). Nou als we het dan toch over misselijkmakende scenes gaan hebben (het einde van Casino....daar ben ik beroerd van geweest. En dan is het een film waarvan je weet dat het gespeeld is).
Anoniem Donderdag 23 juni 2011 om 09:38
The Blair Witch project was ook eng, wist ik ook van dat het nep was. Misschien wel goed dat ik het weet anders ben ik er nog wekenlang misselijk van. Via via kwam ik trouwens achter een filmpje wat wel echt was. Welke zeg ik niet, ik wil het niet verspreiden (zeker niet hier), maar stom dat ik het gekeken heb in ieder geval. Als Cannibal Holocaust er ook zo echt uitziet, dan is het dus inderdaad maar goed dat ik weet dat het niet echt is.
Anoniem Donderdag 23 juni 2011 om 00:29
@Maarten, sowieso goeie film hoor "Cannibal Holocaust", sterke stomp in de maag.
Anoniem Woensdag 22 juni 2011 om 23:54
@Maartenm spijtig dat je nu weet dat het onecht is. Ik heb deze medio jaren negentig gezien en was voor 100% overtuigd dat deze echt was.
Anoniem Woensdag 22 juni 2011 om 11:16
On topic: Cannibal Holocaust ga ik maar eens even een keer kijken. Schande dat ik zoiets nog niet heb gezien eigenlijk. Ik, die erg kan genieten van nep-horror-documentaire. Ookal zijn er maar zó weinig die goed zijn.
Anoniem Woensdag 22 juni 2011 om 10:48
Ze mag dan wel je ex zijn, je kijkt er nog steeds graag naar.
Anoniem Dinsdag 21 juni 2011 om 20:12
@Maarten..de rechten zijn nog niet verkocht!
Anoniem Dinsdag 21 juni 2011 om 19:15
Waarom staat ze niet in de lijst overigens?
Anoniem Dinsdag 21 juni 2011 om 19:15
Ik begreep er al geen sikkepit van
Anoniem Dinsdag 21 juni 2011 om 16:48
@Maarten..nee mijn ex is horror!!
Anoniem Dinsdag 21 juni 2011 om 10:59
Die schoot ook elke keer in de lach bij het zien van de meest gruwelijke scènes?
Anoniem Maandag 20 juni 2011 om 18:21
@maarten,zal ik hem eens voorstellen aan mijn ex???
Anoniem Maandag 20 juni 2011 om 13:28
@Tom, sommige mensen zijn gewoon niet bang te krijgen. Die houden dan ook nooit van horror. Misschien komt 't door het gebrek aan inlevingsvermogen. Dit wil ik niet overkomen als een kritiek op die mensen, ze kijken gewoon anders naar films. Wat mezelf betreft kan ik me erg inleven in wat er op het scherm gebeurt. Zoals bij The Blair Witch Project, ik kan mezelf een klein beetje voor de gek houden dat de beelden daadwerkelijk echt zijn. Wat de reden is dat het eindshot inderdaad vreselijk eng is, laat staan de nachtelijke scènes in het bos.
Irréversible vind ik trouwens geen horror. En net als Martyrs boezemt het geen angst in, maar gruwel. Van een heel andere orde dan Blair Witch die zich echt op angst concentreert.
Anoniem Maandag 20 juni 2011 om 11:32
@Alan, op welke manier kijk je dan een horror? Met vrienden? Overdag?
Anoniem Zondag 19 juni 2011 om 22:50
Probeer Salo, Martyrs, Irreversible eens.
Anoniem Donderdag 24 december 2009 om 00:27
mij kan je niet bang maken met een horror film als iemand mij een echt goeie horror film kan tippen dan wil ik er wel naar kijken maar als het niks is dan verdoe ik mijn tijd ik vind horror films meer humor