A Single Man - recensie

A Single Man - recensie

Esthetisch spektakel van ex-modeontwerper Tom Ford.

Regiedebuut
A Single Man is het regiedebuut van Tom Ford, een icoon uit de modewereld die voorheen voor Gucci werkte. Het verhaal is gebaseerd op het boek A Single Man uit 1964 van Christopher Isherwood. De film gaat over George Falconer (Colin Firth), vrijgezel en universitair docent in Los Angels tijdens de jaren '60. De homoseksuele Falconer is eenzaam en suïcidaal sinds zijn levenspartner Jim in een auto-ongeluk is omgekomen. Falconer zoekt troost bij vriendin Charley (Julianne Moore) en een jonge student (Nicholas Hoult).

a_single_man_1

Colin Firth
Voor de hoofdrol van A Single Man koos Tom Ford de Britse acteur Colin Firth. Geen slechte stap, want voor zijn rol kreeg hij de prijs voor beste mannelijke acteur in Venetië. Zeker niet onterecht, want Firth is erg overtuigend in zijn rol als homoseksuele professor. Met name zijn interactie met een student van zijn universiteit en vriendin Charley zijn fascinerend om te zien, met als hoogtepunt een dansscène waarin hij en Charley helemaal uit hun dak gaan. Na het zien van de film is het moeilijk om nog een andere acteur in de rol van George Falconer te bedenken.

Visueel genot
A Single Man is een visueel genot om naar te kijken. Het camerawerk is mooi strak gefilmd, het prachtige kitscherige gebruik van kleur doet soms aan als een jaren 50' Douglas Sirk (All That Heaven Allows) melodrama en de kleding is uiteraard door Ford zelf ontworpen. Niet zo gek natuurlijk, als je uit de modewereld komt, waar het uiterlijk boven alles gaat. Als je dan ook nog componist Umebayashi Shigeru (In The Mood For Love, 2046) over laat vliegen en vraagt om een paar mooie neo-classicistische muziekthema's te schrijven zit het met de film op esthetisch niveau wel goed. De vraag is dan alleen wat er overblijft van de inhoud, en of dat prachtige uiterlijk niet eerder tegen je gaat werken. Zo wordt er teveel informatie via voice-overs verteld om duidelijk te maken wat er in Firth's hoofd om gaat. Het prachtige uiterlijk van de film wordt dus eerder een manier om de kijker te verleiden met mooie beelden, dan een middel om het verhaal te vertellen. Zoals het er in de reclame en modewereld aan toe gaat eigenlijk.

a_single_man_2

Tom Ford heeft de juiste mensen om zich heen verzameld om een esthetisch prachtige film te maken. Ook de cast is uitstekend, met Colin Firth als hoogtepunt. Maar Ford's regiedebuut leunt te veel op voice-over monologen om het verhaal te vertellen. De beelden zijn dus mooi, maar te weinig zeggend, waardoor de inhoud ondergesneeuwd wordt door de vorm. Niet zo gek eigenlijk, als je bedenkt dat Ford's filmervaring tot A Single Man alleen bestond uit de supervisie van commercials.

Tom Ford

Colin Firth
Matthew Goode