• Recensies » TV-series
Harper's Island - dvd recensie

Harper's Island - dvd recensie

Een huwelijksvakantie op een eiland, met je beste vrienden, dat klinkt best goed toch?

Henry Dunn en zijn aanstaande bruid Trish Wellington, willen gaan trouwen en dat heugelijke feit willen ze inluiden met hun beste vrienden op Harper's Island. Dit afgelegen eiland lijkt uitermate geschikt voor een spannend en heerlijk romantisch huwelijksfeest. Een van de vrienden die ze hebben uitgenodigd is Henry's beste vriendin vanuit zijn jeugd, Abby Mills. Abby is echter helemaal niet gerust erop en gaat geheel tegen beter weten in mee naar dit eiland. Waarom tegen beter weten in? Omdat op datzelfde eiland, zeven jaar geleden, zes mensen op gruwelijke wijze werden vermoord. Onder deze zes mensen, zat ook de moeder van Abby.

Deze zes mensen zijn vermoord door John Wakefield, en het terug gaan naar het eiland valt Abby dan ook best zwaar. Als dan ook nog eens in de aanloop naar het aanstaande huwelijk één voor één de gasten komen te overlijden, worden de spanningen steeds hoger en de vraag steeds prangender. Wie is de moordenaar?

Origineel
Het eerste wat opvalt aan Harper's Island is niet zo zeer de originaliteit van het verhaal. Dit soort verhalen zijn er op zich natuurlijk legio. Wat echter wel erg origineel is te noemen, is dat de makers er voor hebben gekozen om de afleveringen namen te geven die een indicatie geven over de manier waarop er die aflevering iemand om het leven zal komen. Wat Harper's Island ook best wel goed doet, is het opbouwen van de spanningsboog. Iedere aflevering gaat er zoals gezegd iemand dood en het wil wel eens voorkomen dat jij als kijker die persoon nu net als de moordenaar in gedachten had. Het raden naar de moordenaar wordt daardoor best wel een leuk spelletje.

Acteerwerk
Of je mee kunt gaan in een serie als deze, is uiteraard erg afhankelijk van de acteerkwaliteiten van de hoofdrolspelers. Die is over het algemeen behoorlijk goed te noemen. Geen van de acteurs in deze film kan bijzonder bekend worden genoemd, en waarschijnlijk komt dat de spanning alleen ten goede. Richard Burgi, die Thomas Wellington, de vader van de bruid speelt was voor mij wel erg bekend vanwege de serie The Sentinel. Jim Beaver die Sheriff Charlie Mills speelt, samen met Katie Cassidy die de rol van bruid Trish Wellington op zich neemt, waren voor mij persoonlijk ook bekende namen. Waarschijnlijk omdat ze allebei in de serie Supernatural meedoen of hebben gedaan. Christopher Gorham zullen een aantal mensen ook wel kennen uit Ugly Betty, maar een van de sleutelrollen van de serie, is in handen van Elaine Cassidy. Haar Abby Mills is vanaf het begin af aan niet compleet gerust erop dat alles wel goed zal gaan, en dat straalt ze perfect uit.

CBS promotiefilmpjes
Op meerdere manieren is Harper's Island gepromote in voornamelijk de Verenigde Staten, hier zie je een overzicht van verschillende variaties om de mensen te lokken.

Verwijderde scènes
Niet meer of minder dan een paar verwijderde scènes. Het waarom daarvan is doorgaans wel te begrijpen.

Harper's Globe Webisodes
Acht korte, rond de vijf minuten, afleveringen van Harper's Globe, losjes gebaseerd op het verhaal in Harper's Island. In deze afleveringen speelt een heel ander meisje de hoofdrol, namelijk Robin Matthes. Wat wel erg leuk gedaan is, is dat je dit meisje ook daadwerkelijk tegenkomt in de afleveringen van Harper's Island. Het verhaal kruist dus zeg maar dat van Harper's Island. Ik zal er verder niet te veel van verklappen, want het is wel een leuke toevoeging aan het reeds bestaande verhaal. Het vreemde is echter wel dat volgens IMDB er 16 afleveringen zijn. We missen er dus ergens nog 8.

De casting voor Harper's Island
Een featurette waarin de cast wordt voorgesteld en uitgelegd wat de moeilijkheden waren van het vinden van de juiste cast en het beheren van alle eigenschappen van deze castleden. Er zijn een slordige 25 hoofdrolspelers in de serie en geen van de acteurs mocht van te voren weten wie de moordenaar was. Zelfs de schrijvers wisten soms pas twee weken van te voren wie er in die aflevering zou overlijden. Vooral voor het casten van de rol van Abby Mills hebben ze heel veel moeite moeten doen.

Eén voor één: Het maken van Harper's Island
Dit is weer wat meer verheerlijking van de makers. Er wordt wel een duidelijk beeld gegeven van het proces dat is doorlopen om deze serie te maken, maar het sausje waarin men zichzelf wel erg goed vind is wel erg aanwezig. Toch wel leuk om te kijken als je daar doorheen kunt kijken.

Raad eens wie?
Deze featurette laat zien dat de acteurs zelf ook geen flauw idee hadden wie de moordenaar was. Je ziet ze wat gokken wagen, wat natuurlijk allemaal gespeeld kan zijn, maar het is wel grappig.

De man met de Zeis
Hier wordt ingegaan op de persoon die de acteurs één a twee dagen voor hun einde, liet weten dat ze in de volgende aflevering dood zouden gaan. Dat werd iets eerder gedaan dan wanneer de acteurs de scripts zouden krijgen zodat ze niet al te teleurgesteld zouden zijn bij het lezen van de scripts.

Harper's Island is een intelligente serie geworden die de typische slasher elementen weet te combineren met een veel uitgebreider verhaal. Het succes van de serie kan mogelijk worden toegeschreven aan het feit dat vanaf het begin af aan bekend was dat deze serie niet langer dan één seizoen, van precies dertien afleveringen, zou duren. Ergens is dit ook wel jammer, want de serie heeft wel een verslavende factor. Toch is het goed dat de serie eindig is. Een serie als deze kan niet te lang gerekt worden, zonder dat het de kwaliteit zou gaan beïnvloeden. Harper's Island is een lekkere serie, die menigeen zal kunnen bekoren. Ook de extra's zijn goed verzorgd op deze uitgave.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster
Extra's: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Harper's Island