movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Artikelen
- 07-11-2010
- Geplaatst door Angelo Perez Lebbink
Dick Maas pretendeert niet meer te zijn dan hij is
Onlangs zei Dick maas tegen Fons de Poel dat hij geen pretenties heeft. Hij probeert mensen te entertainen met zijn verhalen, en meer moet je er volgens hem niet achter zoeken.
Ooit afgewezen voor de Filmacademie, bouwt hij in 1984 een filmstudio in Almere Buiten, First Floor Features, en produceert hij samen met Laurens Geels de Oscarwinnaar Karakter van Mike van Diem (1997), en Lang Leve de Koningin (1995), van zijn vrouw Esmé Lammers. Belangrijker dan de verdere titels die hij produceert, zijn de films die hem in de jaren tachtig tot een vakman maakten: De Lift (1983), Flodder (1986), en Amsterdamned (1988).
Wie herinnert zich niet de geniale dialogen uit Flodder als Toet in een tuin van een villa een konijn observeert, en een hockeymeisje aan haar vraagt: "Hou je ook van Paganini?", waarop Toet zegt: "Ik vind Chinees wel lekker". Of de reactie van Ma Flodder
(Nelly Frijda) wanneer Opa (Jan-Willem Hees) zeiknat voor haar zit: "Hij heb ook altijd wat. Zet hem maar in de zon dan kan ie drogen". Of deze: "Bloedworst, drie pond, mijn zoon is er gek op". Het is exemplarisch voor de spot die Maas drijft met de elite. Of de scène in de Lift waar Huub Stapel via een gekunstelde montage doet voorkomen alsof een andere hand dan de zijne over zijn rechterwang glijdt. Of de scène waarin een lijk uit een liftluik valt. Voeg hiertoe de scène uit Amsterdamned, waarin Huub Stapel een dief met zijn hoofd in een taart drukt, of die waarin een bange Willy (Edwin Bakker) in het water valt, terwijl Anneke (Tatum Dagelet) lachend toekijkt, en er gaan bellen rinkelen. Dick Maas heeft niet alleen humor, ook horror zit in zijn bloed. Hitchcock wisselt horror af met humor, Dick Maas ook. Warner Brothers koopt de rechten van De Lift, en hiermee is veel gezegd wat betreft aspiraties, ook al heeft Dick Maas de overstap naar Hollywood tot op heden nog niet gezet.
Privé kent Maas tegenslagen. In 2004 gaat zijn bedrijf First Floor Features failliet, één jaar na de uiterst kundig gemonteerde korte film Long Distance, en het door Maas en Laurens Geels geproduceerde drama Resistance met A-list acteurs Bill Paxton en Julia Ormond. Deze film kost echter ruim 13 miljoen euro meer dan de opbrengsten ervan dus een pijnlijke flop is helaas het gevolg. Veel schulden en mismanagement van zijn oude compagnon Geels zorgen voor moeilijke jaren waarin Maas tot overmaat van ramp de rechten op zijn films verliest. Do Not Disturb (1999) stelt teleur aan de kassa, evenals Down (2001), de Engelstalige remake van De Lift. De films dragen wel het eerder genoemde Neerlands Hollywood-stempel; denk maar eens aan de wilde achtervolging in het Amsterdamse Vondelpark in Do Not Disturb, of aan de rondtrekkende skaters waarvan één bloederig tot zijn einde komt in Down.
In najaar 2007, wanneer Moordwijven in première gaat, slaat Maas artistiek terug, en wint hij een Gouden en Platina Film, de prijs voor Nederlandse speelfilms met respectievelijk meer dan 100.000 en 400.000 bezoekers. Hoogtepunt in de jaren negentig blijft echter de regie van een aflevering uit de Amerikaanse televisieserie The Young Indiana Jones Chronicles (1993), getiteld Transylvania, vol bloed, gruwel, en duistere mysteries. Sint heeft eenzelfde ingrediënten, maar is bovenal een over-the-top thriller met klassieke horror suspense elementen.
De filmstudio First Floor Features, opgericht in 1984, is nu een ijzergieterij. Alle rechten van zijn erfgoed, zijn films, zijn door curatoren opgeëist. Maas blijft echter vooruit denken. Janken doet hij niet. Zijn onvolprezen liefde en passie voor film is dan ook een voorbeeld voor velen. Een zeldzame filmheld. Sint heeft alle ingrediënten om een succes te worden. Dat gezeik over posters is nu over. De film gaat leven.
Tags: Amsterdamned, De Lift, Dick Maas, Do Not Disturb, Down, Esmé Lammers, First Floor Features, Flodder, Huub Stapel, Laurens Geels, Long Distance, Moordwijven, Resistance, Sint, The Young Indiana Jones Chronicles
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Maandag 8 november 2010 om 01:09
IMDb zit volg met fouten, check de credits van de film op DVD maar of de poster:
http://oud.a-film.nl/film/poster/00000272.jpg
Anoniem Zondag 7 november 2010 om 23:37
IMDb beweert anders gewoon dat ie executive producer was. Sowieso, als jouw bedrijf aan een project begint, zelfs wanneer je er zelf niet al te veel mee bezig bent, heb je er weldegelijk mee te maken, al is het alleen al een stuk verantwoordelijkheid.
Anoniem Zondag 7 november 2010 om 21:56
"In 2004 gaat zijn bedrijf First Floor Features failliet ... en het door Maas en Laurens Geels geproduceerde drama Resistance met A-list acteurs Bill Paxton en Julia Ormond"
Door deze twee factoren (1. 'zijn' bedrijf; wat het toen duidelijk niet meer was - 2. de überhaupt onjuiste aanname dat Maas Resistance medeproduceerde; dat deed hij zeker niet) te combineren wek je anders gewoon de indruk dat Maas ten tijde van het mismanagement nog onderdeel was van FFF. Waarom denk dat je dat hij een jaar eerder al Long Distance 'buiten' FFF om maakte? Omdat hij het daar nog voor het zeggen had?
Bovendien beweer je ook ergens dat Dick Maas 'Karakter' heeft geproduceerd, klopt ook niet. Als producent was hij niet bij het project betrokken, de vermelding 'Dick Maas & Laurens Geels presenteren' stond enkel op de poster omdat het een FFF-film was, maar Maas heeft het project niet geproduceerd.
Anoniem Zondag 7 november 2010 om 20:11
Geachte heer Peters,
Waarom bent u boos? In 2004 werd het bedrijf van Laurens Geels & Dick Maas failliet verklaard. De film Resistance is uit 2003 en geproduceerd door Maas en Geels. De zin 'Privé kent Maas tegenslagen. In 2004 gaat zijn bedrijf First Floor Features failliet, één jaar na de uiterst kundig gemonteerde korte film Long Distance, en het door Maas en Laurens Geels geproduceerde drama Resistance met A-list acteurs Bill Paxton en Julia Ormond' is hetzelfde als de twee zinnen erboven dus volgens mij kunt u een cursus begrijpend lezen wel gebruiken. Het uit First Floor Features stappen van Dick Maas ten tijde van Resistance, zoals jij beweert, is niet relevant voor de informatie die ik geef. Feit blijft dat in 2004 zijn bedrijf failliet ging, en dat Resistance meer heeft gekost dan deze heeft opgebracht. En deze informatie geef ik omdat deze in mijn betoog past en hoort. Nu doet u het overkomen alsof ik bewust onwaarheden en/of nonsense schrijf. Waarom beticht u mij van het schrijven van, zoals u schrijft, 'bijzonder veel onwaarheden/nonsense in dit artikel?'. Denkt u nu echt dat ik niets beter heb te doen dan onwaarheden te verkondigen. Uw aantijgingen zijn van een beschamend niveau. Ik ga hier mijn tijd niet aan besteden. Dick Maas zal ongetwijfeld uit First Floor Features zijn gestapt, maar dat is hier niet relevant als u de zinnen goed leest en beoordeelt op inhoud. U bent aan het zeiken met een hoofdletter Z.
Groet,
Angelo.
Anoniem Zondag 7 november 2010 om 17:56
Doe aub eerst even fatsoenlijk research, bijzonder veel onwaarheden / nonsense in dit artikel. Maas was bv. al uit FFF gestapt ten tijde van Resistance etc.