How To Describe A Cloud - recensie

How To Describe A Cloud - recensie

De kracht van de verbeelding.

How To Describe A Cloud is de vijfde speelfilm van regisseur David Verbeek en zijn vierde die hij in Azië heeft gefilmd. Sinds hij na zijn debuut Beat (2004) en vers van de Filmacademie naar China vertrok, is Azië zijn werkterrein geworden. Dit leverde in 2008 Shanghai Trance op, die naast het filmfestivalcircuit ook veel bioscopen in China wist te bereiken. R U There wist zelfs het ‘Un Certain Regard’ onderdeel van Cannes te halen. Voor zijn vorige film Club Zeus had Verbeek relatief nog een aardig budget, maar How To Describe A Cloud maakte hij met een voor filmbegrippen haast verwaarloosbaar bedrag van €15.000. Het is er niet aan af te zien, de film ziet er uit als een volwaardige speelfilm.

Zesde zintuig
How To Describe A Cloud speelt zich af in Taipe en gaat over een dochter die voor haar blinde moeder moet zorgen. Terwijl de dochter als DJ helemaal geworteld is in de grote stad, leeft haar moeder in haar geest nog in een verleden van tradities, rituelen en gevoel voor natuur. Zo botsen de adviezen van de dokter en de dochter met hoe de moeder zich voelt en het zesde zintuig wat ze lijkt te hebben. De vervreemding en verwarring die het vooral bij de dochter oproept, wordt door Verbeek effectief in beeld gebracht door gebruik te maken van sciencefictiontekeningen.

Lyriek
De ratio versus de spiritualiteit is geen nieuw thema, maar Verbeek brengt het met een prachtige sfeer en lyriek. De trage beelden worden ondersteund door krachtige muziek, waardoor er haast een hypnotiserende sfeer ontstaat. Dit is tevens de grootste kracht van zijn films, om de kijker haast zintuiglijk iets mee te geven van de sfeer van de grote Aziatische metropolen, in dit geval ook nog aangevuld met wat natuurlyriek. Het camerawerk van Jean Counet (in zijn eerste speelfilm) weet dit mooi te vangen, maar ook het sound design van Peter Warnier legt een bijna continue spanning op de film.

Verhaal
Waar de film in tekort schiet, is echter het verhaal. Het lijkt niet lekker door te lopen, kent wat losse eindjes en laat een wat onbevredigend gevoel achter. Ook de karakters van de hoofdpersonen blijven wat aan de oppervlakte. Wat hen drijft, verbindt of juist remt wordt niet altijd even duidelijk.

David Verbeek heeft met How To Describe A Cloud wederom een film afgeleverd die de vervreemding van de Aziatische grote steden mooi weet te vangen. Gecombineerd met de soundscape, de dromerige beelden en natuurlyriek zorgt het haast voor een hypnotiserend effect. Jammer alleen dat het verhaal en de karakters niet minstens zo sterk zijn. Maar om met zo'n klein budget zo'n film af te leveren, dwingt in ieder geval veel respect af.

David Verbeek

Yi Ching Lu
Lu Huang