Brideshead Revisited - dvd recensie

Brideshead Revisited - dvd recensie

Brideshead Revisited was in 1981 een elf uur durende BBC serie. Regisseur Jullian Jarrold heeft in deze nieuwe verfilming van het gelijknamige boek, getracht het verhaal in slechts twee uur te vertellen.

Een boek verfilmen is altijd lastig. Wat moet er worden weggelaten en wat moet er worden toegevoegd? De kijker moet het verhaal begrijpen zonder het boek te hebben gelezen, maar de fans van het boek moeten zich ook nog kunnen vinden in de verfilming ervan. Jullian Jarrold had naast deze problemen ook nog eens het nadeel dat Brideshead Revisited al eens was verfilmd door de BBC in een maar liefst elf uur durende miniserie, waar zowel de fans van het boek als de normale kijkers erg tevreden mee waren. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen om te zien wat Jarrold van het verhaal wist te maken.

brideshead-revisited1

Driehoeksverhouding
Brideshead Revisited vertelt het verhaal van Charles (Matthew Goode), een kunstenaar met veel ambitie. Charles komt tijdens zijn eerste jaar op Oxford in contact met de flamboyante Sebastian Flyte (Ben Whishaw). Al snel worden zij goede vrienden en ontstaat er een spanning tussen de twee. Sebastian is duidelijk verliefd op Charles en het is ook wederzijds. Sebastian stelt zijn vriend voor aan zijn rijke en erg gelovige familie en al snel is hij een vaste gast in Brideshead. Daar ontmoet Charles de zus van Sebastian genaamd Julia (Hayley Atwell) en hij is meteen verliefd en zij ziet ook wel iets in hem.De vrouw des huizes, Lady Marchmain (Emma Thompson), voedt haar kinderen zeer gelovig op en vindt het maar niks dat Charles niet gelooft. In het begin gaat dit nog goed, maar na verloop van tijd wordt Charles uit huize Brideshead gezet. De jaren verstrijken, maar de levens van de drie geliefden komen toch steeds weer samen.

Geloof
De film maakt een duidelijk statement over geloof en steekt niet onder stoelen of banken dat een streng katholieke opvoeding niet bepaald voordelig is voor het verdere leven. Vooral bij het karakter Julia komt duidelijk naar voren hoe erg ze met zichzelf in de knoop zit door haar katholieke opvoeding. Brideshead Revisited is dan ook niet bepaald een reclame voor het katholieke geloof.

brideshead-revisited2

Sfeer
De locaties waar de film geschoten is, zijn prachtig en zorgen voor erg mooie beelden. Castle Howard dat gebruikt is als Brideshead ziet er prachtig uit en werd ook al in de BBC-serie gebruikt. Als Brideshead voor het eerst in beeld komt, valt je mond open van bewondering en het feit dat Charles graag tijd doorbrengt in Brideshead is voor de volle honderd procent te begrijpen. De film speelt zich af in vier fases van het leven van de karakters en de beelden zijn hier goed op uitgezocht. Ook beelden in Venetië en Marokko zijn prachtig en erg sfeervol. De muziek in de film is goed gekozen en doet wat die moet doen.

Gehaast
Met de sfeer zit het helemaal goed in de film, maar het verhaal wordt soms erg gehaast verteld. Karakters verdwijnen en hun verhaallijn wordt afgerond met één zin van een van de andere karakters. Ook de sprongen door de tijd zorgen ervoor dat het niet altijd meer helemaal duidelijk is waar iedereen zich bevindt en Jarrold neemt helaas niet de tijd om dit uit te werken. De exacte motivaties van Charles zijn keuzes worden ook niet goed uitgewerkt: ze worden wel aangestipt, maar vervolgens niet meer teruggehaald. Naast deze minpuntjes vertelt Brideshead Revisited echter een intrigerend verhaal, dat een mooi beeld geeft van een rijke familie in de jaren twintig en veertig.

Sterke cast
Naast de gevestigde Emma Thompson speelt er ook veel jong talent mee in de film. Matthew Goode had al eerder een mooie rol in de film Match Point, maar schittert in deze film pas echt. Goode is op dit moment te zien in de bioscoopfilm Watchmen. Hayley Atwell lijkt zich te specialiseren in kostuumdrama's. Hiervoor was zij te zien in Mansfield Park en later dit jaar is ze te bewonderen in The Duchess met Keira Knightley. Iedereen zet zijn rol goed neer, hoewel de acteerprestaties van Ben Whishaw als Sebastian mij een beetje tegenstonden. Het karakter kreeg voor mij niet genoeg diepgang mee.

brideshead-revisited3

Brideshead Revisited is een mooi kostuumdrama dat zich afspeelt in de jaren twintig en veertig. De film schetst een goed beeld van de perikelen binnen een rijke streng katholieke familie. Dat levert veel mooie beelden op, maar het verhaal wordt helaas af en toe wat gehaast verteld. Toch is de film voor iedereen die van kostuumdrama's houdt zeker een aanrader. De dvd-release bevat helaas naast een trailer geen extra's.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: Brideshead Revisited Brideshead Revisited Koop bij Bol.com
Regie: Julian Jarrold