• Recensies » TV-series
Ghost Whisperer: seizoen 3 - dvd recensie

Melinda Gordon woont in Grandview. Een klein dorpje waar ogenschijnlijk weinig aan de hand lijkt. Maar in werkelijkheid is er van alles aan de hand. Bovendien kan Melinda praten met geesten.

Deze geesten hebben nog zaken af te ronden op aarde, voor ze naar het licht kunnen gaan. Aan Melinda de taak om deze geesten hierbij te helpen, zodat ook zij naar het licht toe kunnen.

ghost whisperer 6

Ghost Whisperer gaat over Melinda Gordon (Jennifer Love Hewitt). In de eerdere seizoenen hebben we gezien hoe zij haar gave gebruikt om geesten te helpen naar het licht te komen. Ze is week in, week uit bezig om anderen in contact te brengen met die mensen die veel voor hen betekenen. Maar zelf komt ze er nog al bekocht van af. Haar vader is vertrokken toen ze erg jong was en haar moeder draait in cirkels om de waarheid heen. Melinda vind het tijd om meer te weten over haar familie en waarom de dingen zo gelopen zijn. Dit seizoen staat zij zelf en het verleden van haar familie meer centraal.

Verborgen stad
Melinda duikt in de stadsarchieven om te ontdekken wat ze kan. Maar al snel ontdekt ze meer van Grandview dan ze had verwacht. Zo blijkt er een verbogen verleden te schuilen onder de straten van het kleine dorpje. Een donker verleden dat men heeft geprobeerd te verhullen door de nieuwe stad over de oude te bouwen. Deze ondergrondse stad wordt ‘The Underneath’ genoemd door de bewoners. Geesten die vast zitten in de begraven stad. Er bestaat zelfs een compleet tunnelstelsel van oude wegen, welke samen komen op het oude dorpsplein.

Beetje ongebruikt
Dit derde seizoen van Ghost Whisperer bestaat uit achttien afleveringen. En hoewel er toch genoeg aandacht gegeven wordt aan het hoofdverhaal van Melinda en haar familie, vind ik toch dat er hier en daar wat gaten vallen. Zo wordt er maar weinig gedaan met het hele ondergrondse concept.  Het is duidelijk dat dit een groot onderdeel zal zijn in komende jaren, maar voor iets dat in de eerste aflevering wordt geïntroduceerd, komt het niet erg veel aan bod in de rest van het seizoen. Ook als je het bekijkt vanuit productie-oogpunt is dit vreemd. Er zijn meerdere nieuwe sets gebouwd, die nu weinig gebruikt lijken te worden. Leuk detail daarbij is dat Hewitt claustrofobisch is. Iets wat ervoor zorgde dat er speciale extra uitgangen en bewegende muren in het tunnelsysteem gebouwd moesten worden.

ghost whisperer 4

Familiezaken
Naast het verhaal van de stad die zich onder Grandview bevindt, speelt het verhaal over de vader van Melinda een belangrijke rol in dit seizoen. Zo begint ze over hem te dromen en komt ze steeds meer verwarrende informatie tegen in het stadsarchief. Stukje bij beetje ontrafelt ze de puzzel van haar verleden. Geholpen door haar gave om met geesten te praten. De verhaalpunten zitten door het hele seizoen gesprenkeld, met een spannende climax aan het einde van het seizoen.

Deze serie draait natuurlijk grotendeels op de wekelijks wisselende geesten en de bijbehorende families. Persoonlijk moest ik erg lachen om de aflevering waar een medium naar Grandview komt om zijn nieuwe boek te promoten. Uiteraard is Melinda niet onder de indruk van de man. Al helemaal niet als ze een geest om hem ziet hangen, terwijl hij niets door lijkt te hebben.

Extra’s: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster
Naast de afleveringen staan er flink wat extra’s op de verschillende schijfjes. Zo zijn er onder andere verschillende audiocommentaren, De tweede serie webepisodes van Aan gene zijde, een animatie en featurettes over het tot stand brengen van de geesten, de ontwikkeling van Melinda, uitleg over de onderwereld en de wereld van Payne (Jay Mohr). Helaas moeten we het doen zonder iets van een blooper reel, wat ik toch altijd wel jammer vind. Wat in deze set dan wel weer mooi is, zijn de verschillende featurettes die gemaakt zijn. Met name de special over het maken van de geesten vond ik erg interessant. De webepisodes zijn leuk, maar het ontbreken van de hoofdkarakters maakt ze een beetje goedkoop. Ik had veel liever gezien dat ze iets hadden gedaan met bijvoorbeeld Hewitt en Mohr. Al met al vind ik dit een stevig pakket aan extra’s, ondanks de ontbrekende bloopers.

ghost whisperer 2

Ghost Whisperer seizoen 3 is een mooi pakket geworden op dvd. Jammer dat dit seizoen iets korter is dan de normale 22 afleveringen, maar die extra ruimte is goed benut voor de vele extra’s die te vinden zijn in deze box. Als je de serie niet al kent, is het misschien beter om deze nog even te laten liggen tot je de eerdere seizoenen gezien hebt.

Te koop vanaf 15 april 2009.

Oordeel: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Ghost Whisperer ghost whisperer