Intolerable Cruelty - blu-ray recensie

Intolerable Cruelty - blu-ray recensie

Een mindere maar vermakelijke van de gebroeders Coen, nu in sprankelend high definition.

In 2003 kwamen de gebroeders Coen met deze moderne screwball komedie, na enkele meesterwerken als Blood Simple, The Big Lebowski en Fargo besloten ze een wat simpelere film te maken. Eigenlijk zou de film door anderen gemaakt worden en de hoofdrollen zouden door Hugh Grant en Julia Roberts vertolkt worden. Gelukkig hebben de gebroeders Coen het roer overgenomen en kozen ze voor enkele acteurs met wie ze al meerdere topfilms hebben afgeleverd.

Clooney vs. Zeta-Jones
George Clooney speelt in deze romantische komedie van de gebroeders Coen een vlotte echtscheidingsadvocaat genaamd Miles Massey. Hij krijgt het telkens weer voor elkaar om de jury te overtuigen van het onrecht dat zijn cliënt wordt aangedaan. Hij is zo succesvol dat hij zijn eigen waterdichte contract heeft, het zogeheten ‘Massey pre-nup’. Ondanks zijn succes verveelt hij zich, het gaat hem allemaal wat te gemakkelijk af. Het tij lijkt te keren als Marylin (Catherina Zeta-Jones) ten tonele verschijnt. Deze diva is er op uit zo snel mogelijk rijk te worden, haar tactiek is om een niet al te pientere maar schatrijke vent te trouwen om er vervolgens met minstens de helft van zijn vermogen vandoor te gaan. Marylin is getrouwd met rijke stinkerd Rex Rexroth; haar ietwat vreemde privé detective heeft echter overspel van Rex vastgelegd op video. Marylin “is gonna nail his ass”, aldus de diva tegenover haar vriendinnen. Als Rex echter aanklopt bij Massey blijkt alles wat moeizamer te gaan dan Marilyn had verwacht. Wat volgt is een zinderende strijd tussen de twee tegenpolen, die elkaar zowel aantrekken als afstoten.

Clooney's 'Prodent-smile'
Al vanaf het moment dat George Clooney met ‘Prodent-smile’ de camera in kijkt is duidelijk dat dit een erg fijne film gaat worden. Het spel tussen Catharina Zeta-Jones en Clooney is zeer vermakelijk en ook de grootste troef van deze film. Maar ook de overige personages zijn alles behalve saai, neem Billy Bob Thornton als een maar door ratelende oliemagnaat die als een blok gevallen lijkt voor de charmes van Marylin. Maar ook de over-de-top rol van Geoffrey Rush, Barbossa uit de Pirates of the Carribean serie, waarmee de film geopend wordt, is hilarisch.

Screwball komedie
Het screwball en slapstick gehalte is erg hoog en dit maakt het toch wel een van de mindere Coens. Het is allemaal erg luchtig en toch ook wat te braaf, de personages zijn leuk maar wel erg oppervlakkig. Een scherp randje had de film zeker goed gedaan, maar wellicht was dan wat van de charme weggenomen. Monumentale humor als in O Brother Where Art Thou? of The Big Lebowski schotelen de Coens ons helaas niet voor, wel kijkt het allemaal lekker weg en zul je je geen moment vervelen.

Extra’s
Deze blu-ray bevat helaas geen extra’s.

Het wisselspel tussen George Clooney en Catharina Zeta-Jones is erg vermakelijk en ook de overige personages toveren meerdere malen een glimlach op je gezicht. Toch is het allemaal erg oppervlakkig, een mindere Coen maar nog steeds een uitstekende komedie die ik zelf in het rijtje Burn After Reading en The Ladykillers wil plaatsen.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster
Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Intolerable Cruelty