Winter's Bone - blu-ray recensie

Winter's Bone - blu-ray recensie

De 17-jarige Ree zoekt haar vader, opdat ze niet met heel haar gezin uit huis wordt gezet. Niemand die haar echter wil helpen.

Waar de 17-jarige Ree (Jennifer Lawrence) haar leven moet slijten, lijkt wel een totaal andere wereld. Mensen wonen in afgevallen huisjes, verbouwen geen mais en houden ook geen koeien. Hooguit kippen misschien, maar voor de rest leven ze van zelf afgeschoten eekhoorns en het verkopen van zelfgebrouwen drugs als Crystal Meth. Soms maakt Ree de oversteek naar onze wereld, niet alleen om de monden van haar huis te voeden, maar ook om haar droom te kunnen verwezenlijken om bij het leger te gaan. Vanwege het geld, want waar haal je het anders zo snel vandaan? Allemaal natuurlijk tegen beter weten in en het gaat haar allemaal niet gemakkelijk af. Zeker niet als ze te horen krijgt dat haar verdwenen criminele vader het huis als borgsom heeft opgegeven en verwacht wordt in de rechtzaal. Als hij niet komt, komen Ree en haar gezin op straat te staan. Hoop vervliegt, maar dat laat ze niet merken tegenover haar kleinere broer en zus en voor hen gaat ze op pad op zoek naar haar vader.

Realisme
Drugs, criminaliteit en armoede in combinatie met een verdwenen vader vormen de juiste ingrediënten voor een reguliere thriller. Het is regisseur Debra Granik echter niet te doen om de spanning tot het hoogste niveau op te voeren. Winter's Bone is een film die een samenleving portretteert die aan de rand van de afgrond bungelt. Iedereen in de omgeving heeft wat te verbergen en niemand is voor de volle 100% te vertrouwen. Deze dreiging wordt intens voelbaar doordat de bewoners van de streek altijd op hun hoede lijken te zijn en met dreigementen komen wanneer iemand ook maar iets vraagt. Zelfs als men een toereikende hand biedt, is dat altijd onder voorwaarden of met zo'n vreemde blik in hun ogen dat er meer aan de hand lijkt te zijn dan alleen de hulp die ze aanbieden.

Om deze realiteit te portretteren, koos regisseur Granik er dan ook voor om op locatie te filmen. Ze drong daarvoor diep door in de bossen van het afgelegen Missouri, en hoopte op een goede samenwerking met de lokale bevolking. Tot op zekere hoogte ging dat goed - getuige het succes van de film - maar in een interview met hoofdrolspeelster Jennifer Lawrence bleek dat er toch veel wrijving ontstond tussen de klassenverschillen op de set. Het resultaat is er echter wel naar en de film weet een realisme te bewerkstelligen die Granik voor ogen had. Zeker als je bekijkt dat de lokale bevolking qua acteerprestaties zeker niet onder doet naast die van de geweldige Jennifer Lawrence. De dreiging en de vijandigheid in hun ogen lijken angstaanjagend echt.

Zware zit
Het realisme van de film zorgt er echter ook voor dat het een uiterst zware zit is. Keer op keer hetzelfde vragen en keer op keer bedreigd worden maakt de situatie immers alleen maar hopelozer. Ree komt tijdens het hele middenstuk van de film zelfs nauwelijks een stap verder. Ook als kijker wil je meer resultaat, meer zicht op zekerheid en dat krijg je gewoonweg niet. Sympathie voor Ree is door haar vastberadenheid daardoor wel uitgegroeid tot immense proporties, maar als elke poging van haarzelf en haar oom Teardrop (John Hawkes) uitmondt in geweld of dreiging tot, dan voelen haar acties zo nu en dan wel eens zinloos aan. Spanning en interesse in het verhaal lijden hieronder. Gelukkig maakt het indrukwekkende einde van de film veel goed.

De blu-ray toont een goed scherp en contrastrijk beeld, passend bij de beelden van de natuur van Missouri. Jammer is dat de ruimte die over is voor extra's niet optimaal wordt benut. Met name de making of stelt teleur, daar het meer een willekeur aan beelden van de set is. Er mist een duidelijke opbouw en er komen geen mensen aan het woord die ons wat kunnen leren over hoe de samenwerking tussen de bevolking en de crew tot stand kwam, laat staan hoe die samenwerking vervolgens uitpakte.

Ook de verwijderde scenes kunnen niet bekoren, simpelweg omdat ze er in dit geval terecht uit zijn gehaald. Alleen de alternatieve opening biedt nog wel mooie beelden onder de prachtige countryzang van Marideth Sisco, maar echt veel voegen de extra's dus niet toe.

Winter's Bone is geen gewone thriller, maar een realistisch portret van een ver afgelegen gemeenschap in Missouri. Een gemeenschap die veel geheimen verbergt en die ze met geen mens willen delen. Dreiging en vijandigheid worden fantastisch gedocumenteerd. Jammer genoeg zorgt het realisme er ook voor dat de film een nogal deprimerende zit wordt. Veel tegenslag voor Ree, weinig vooruitgang. Sympathie voor haar doorzettingsvermogen groeit hierdoor sterk, maar het veroorzaakt ook momenten dat onze aandacht verslapt als situaties steeds in herhaling vallen. Gelukkig nergens zodanig dat dit het succes van de film in de weg zit. En ook door het indrukwekkende einde van Winter's Bone groeit het besef dat ondanks die aandachtsverslappingen regisseur Debra Granik een film heeft afgeleverd die een indrukwekkend beeld geeft van een ver afgelegen dorpje vol geheimen.

Extra's: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster

Debra Granik

Garret Dillahunt