Game of Thrones - seizoen 1 - blu-ray recensie

Het eerste seizoen van Game of Thrones kreeg al een recensie, maar hoe zit het met de extra’s van de blu-ray box?

Wie had kunnen denken dat een middeleeuwse soap gebaseerd op een twintig jaar oude fantasy boekenserie zo populair kon worden in het nuchtere Nederland? Mede hierdoor durfde HBO eerder dit jaar ook uit te breiden naar onze tv’s en prijkt de boxset voor dvd en blu-ray bovenaan het filmrek van menig winkel. Voeg daar aan toe dat Hollands sweetheart Carice van Houten  een prominente rol veroverde in het tweede seizoen en je hebt een blijvertje in serieland.

Game of Thrones

Mini-inleiding
De blu-ray box van Game of Thrones bevat genoeg extra’s dat het een eigen recensie verdient. Niettemin hier een mini-inleiding: het koninkrijk Westeros wordt geregeerd door Robert Baratheon (Mark Addy) wiens rechterhand plotseling om het leven is gekomen. Als opvolger noemt hij zijn oude vriend Eddard Stark (Sean Bean), de meest noordelijke heer, die met tegenzin naar King’s Landing in het zuiden verhuist. Daar ontvouwt zich een spel van list en bedrog dat weleens het hele koninkrijk kan verscheuren. Ondertussen roeren er ijszombies – the White Walkers – zich achter de grote muur in het noorden en proberen de laatste kinderen van de vermoorde koning Aerys Targaryen een leger op de been te krijgen aan de andere kant van de oceaan. Het is even wennen om in het complexe en soms wat trage verhaal te duiken, maar de tientallen uitmuntend geschreven personages belonen de kijker elke aflevering met fantastisch geacteerde scènes.

Episode 0
De blu-ray box wint het van de dvd-box en niet alleen omdat de beeldkwaliteit superieur is. Naast een interactieve informatiegids die je tijdens een aflevering kan raadplegen en een scène-voor scène-analyse van episode 6, krijgt de blu-ray kijker ook A Complete Guide To Westeros; een extra interactieve gids die zijn naam eer aandoet. Het bestaat uit 24 korte animatiefilmpjes van fraaie potloodtekeningen, die George R.R. Martins wereld nog verder uitdiepen. Net als The Lord of the Rings, heeft de wereld van Game of Thrones een ‘appendix’ nodig wil je alle subtiele referenties naar legendes en de geschiedenis van de serie snappen. Zelfs lezers van de boeken krijgen de vorming van de zeven koninkrijken en de bloederige rebellie van Robert Baratheon tegen de Targaryens niet zo aantrekkelijk voorgeschoteld. Je kunt het praktisch beschouwen als Episode 0. De verhalen worden door verschillende acteurs verteld en het mooie is dat ze hun mening vaak niet kunnen verbergen. Tywin Lannister (Charles Dance) legt uit wat de functie van The Night’s Watch is en voegt er schamper aan toe dat de monsters in het noorden niet bestaan. Tegelijkertijd wordt het uitmoorden van het Targaryen koningshuis door sommige personages veroordeeld en door anderen goedgepraat.

Game of Thrones

Dvd extra’s
De extra’s die met de dvd-box worden gedeeld, mogen er ook zijn. Naast zeven audio commentaren van de producers en populaire acteurs zoals Peter Dinklage en Kit Harington, kan je kiezen uit maar liefst vijf minidocumentaires. Je hebt de standaard making-of die alle aspecten een beetje behandelt, maar ook een paar aangename verrassingen. De functionele landkaartopening won een Emmy dus een making-of was te verwachten. Een video over de moeite die werd gestoken in het maken van een vuistdik woordenboek voor de Dothraki-taal niet. Deze kijken na het eerste seizoen is een aanrader. De documentaires over The Night’s Watch en waarom Martin de filmrechten alleen aan HBO toevertrouwt,, voelen helaas als verplichte nummers.

Wat nog komen gaat?
Het mag duidelijk zijn dat fans van de serie met beide boxen waar voor hun geld krijgen. Toch had er nog een lokkertje voor het tweede seizoen bij gemogen. HBO knalde de maanden voor de première de ene featurette na de andere online en een paar in HD terug kunnen kijken was geen overbodige luxe geweest. Een ander minpunt is de indeling van de content op de vijf blu-ray discs. In plaats van alles extra’s op één disc te planten, is gekozen om ze in volgorde van relevantie te rangeren. Zo staat de scène voor scène analyse van episode 6 bij de ‘naturel’ episode 6. Persoonlijk kijk ik extra’s liever achter elkaar, na het kijken van de film of serie zelf. In dit geval moesten de discs vaak verwisseld worden. Een luxeprobleem, maar niettemin een probleem.

Game of Thrones

Game of Thrones op blu-ray kopen hoort iedere fan te doen, of je dat nu van de serie of van de boeken bent geworden. De Complete Guide To Westeros voelt als een (geanimeerde) aflevering op zich aan en daarnaast zijn er nog andere interactieve manieren om je verder te verdiepen in Westeros. De making-ofs variëren in kwaliteit, maar daarmee is ook het enige echte minpunt van de box genoemd.

Ons oordeel over de extra's:

Te koop vanaf 18 april 2012.

Sean Bean