Deliver Us From Evil - recensie

Deliver Us From Evil - recensie

De inwoners van het dorp in Jutland noemen hun enige immigrant 'de neger', maar van binnen zijn ze zelf het allerzwartst.

Een gehucht in de provincie Jutland, Denemarken, gelegen te midden van bossen en aan het water. Een ideale plek om een rustig leven te gaan leiden, moeten Johannes (Lasse Rimmer) en Pernille (Lene Nystrom) gedacht hebben. Samen met hun kinderen betrekken ze een pittoresk landhuis dat ze gaan renoveren met behulp van de Bosnische immigrant Alain (Bojan Navojec), die door de overwegend xenofobe bevolking van het dorp 'de neger' wordt genoemd.

deliver_us_from_evil_1

Het verhaal
De broer van Johannes, Lars (Jens Andersen), is alles wat zijn broer niet is; een vrachtwagenchauffeur die net zoveel alcohol zuipt als zijn vrachtwagen benzine. Hij is een nietsnut en ramt om het minste geringste mensen die hem niet aanstaan, in elkaar. Als Lars al drinkend zijn vrachtwagen bestuurt, veroorzaakt hij een dodelijk ongeluk. Het slachtoffer is Viola, de vrouw van de godvrezende vrachtwagenbaas Ingvar (Mogens Pedersen). Lars ziet maar één oplossing, hij moet de schuld van het ongeluk in de schoenen van 'de neger' schuiven.

'De neger' doet zich nietsvermoedend tegoed aan bier en vrouwen op de plaatselijke kermis als Ingvar verhaal gaat halen bij hem. Johannes, die ook aanwezig is op de kermis, neemt het op voor hem en neemt hem mee naar huis. Maar de doorgeslagen Ingvar laat het hier uiteraard niet bij zitten.

Deliver Us From Evil
Wanneer een film de titel Deliver Us From Evil draagt, weet je dat je geen slapsticks en vunzige grappen kan verwachten. Een andere film getiteld Deliver Us From Evil (documentaire 2006) vertelt het onvergetelijke verhaal van kinderen die misbruikt zijn door kerklieden. Een film die de donkere kanten van een samenleving laat zien, wat zeker ook geldt voor de Deense Deliver Us From Evil.  Regisseur Ole Bornedal, ook verantwoordelijk voor Night Watch en The Substitute, heeft zich voor de film laten inspireren door klassieke Amerikaanse films waarin het bureau van de sherrif wordt belegerd terwijl hij de paardendieven probeert te beschermen tegen de kwade menigte buiten.  Dit scenario ontvouwt zich dan ook in het tweede gedeelte van de film waardoor het gevoel ontstaat dat je naar twee totaal verschillende films zit te kijken.

Liters bier en tieten flashen
De film begint met een vrouwelijke alwetende verteller van wie je je afvraagt wie ze is en welke rol ze zelf speelt in het verhaal. Ze vertelt over het leven in het dorp en wie de hoofdpersonen uit het verhaal zijn. Deze introductie is snel en bondig waardoor je een aantal cruciale details kunt vergeten. Al snel begint de film met het ongeluk dat Lars veroorzaakt, grauwe beelden van de geasfalteerde weg en het bruinrode bloed wisselen zich af met kleurrijke beelden van de woonstee van Pernille en Johannes waar we kennismaken met hun gezin. Zoals dat in elk perfect lijkend gezin het geval is, vertoont het huwelijk van Johannes en Pernille ook wat mankementen maar hun problemen zijn een schijntje in vergelijking met de ellende die Alain 'de neger' heeft meegemaakt; hij verloor zijn gezin in Bosnië. Als het werk gedaan is, het lijk opgeruimd en Lars Alain zo ver heeft gekregen zijn vrachtwagen terug naar de basis te rijden, verzamelen alle dorpsbewoners zich op de kermis. En deze blijkt verdacht veel te lijken op sommige kermissen die we in Nederland kennen: lompe dorpsvrouwen die hun tieten flashen, liters bier die er vergooid en gezopen worden, een lokale coverband en openbare seks zijn allemaal aanwezig op de dorpskermis. Tot zover het eerste gedeelte dat vooral een portret schetst van het dorp en haar inwoners en daarmee de stempel art-house verdient.

Zodra Ingvar het gemunt heeft op 'de neger', verandert de film in een spannende thriller die je net zo'n nare bijsmaak geeft als bijvoorbeeld The Great Extasy of Robert Carmichael en A Clockwork Orange. Deze weinig subtiele genre-verandering lijkt in eerste instantie ongeloofwaardig maar door de wendingen die het verhaal neemt en het sterke spel verdwijnt dat gevoel snel. Wat overblijft is een herkenbaar portret van een  gemeenschap die we overal in het Westen tegen kunnen komen: het verdriet van immigranten, het liefdeloze huwelijk tussen de advocaat en zijn huisvrouw, en de xenofobie van hen die denken dat het de schuld van de allochtonen is. Al dit verdriet heeft Ole Bornedal gebundeld in de grootste nachtmerrie die een dergelijk dorp en zijn inwoners kan overkomen.

deliver_us_from_evil_2

De inheemsen van het dorp in Jutland noemen Alain onterecht 'de neger' want degenen die zich laten meeslepen in de haat jegens Alain zijn zelf de donkerste zielen in het dorp. De film laat zien dat mensen onderling verschillende sociale problemen kunnen hebben en dat deze kunnen leiden tot een nachtmerrie in een kleine gemeenschap. Het eerste gedeelte van de film neemt ruimschoots de tijd om een beeld van het dorp te schetsen om vervolgens in het tweede gedeelte van de film met een scherpe pen door dat beeld heen te krassen. Een sterk contrast dat even doet twijfelen aan de geloofwaardigheid maar door het sterke spel en de spanningsopbouw snel weer het vertrouwen van de kijker terugwint.

Film:
gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Deliver Us From Evil deliver_us_from_evil_poster