Sexy Killer - dvd recensie

Sexy Killer - dvd recensie

De Spaanse horror heeft zijn weg naar het zombiegenre gevonden.

De Spanjaarden zijn de laatste tijd behoorlijk actief in het horrorgenre. Met titels als El Orfanato en [REC] hebben ze een enorme bijdrage geleverd aan de kwaliteit van het genre, dat door velen ondergewaardeerd blijft. Regisseur Miguel Martí heeft veel horrorfilms gezien en heeft zijn liefde voor het genre geuit in zijn Sexy Killer dat een Spaanse mix tussen Braindead, C’est Arrivé près de chez Vous en een willekeurige slasher, met een flinke knipoog, moet voorstellen.

Spaanse zombies
Barbara studeert, ze is op zoek naar de ideale man en is in haar vrije tijd een meedogenloze seriemoordenaar. Moorden doet ze uiteraard in stijl, terwijl ze rechtstreeks tegen de camera haar levensverhaal vertelt. Maar dan, als de lijken zich beginnen op te stapelen, wordt Barbara verliefd op Tomas, een mede-student die net een XTC-breinmachine heeft ontworpen om hersengolven om te zetten in beelden. Niet zo goed nieuws dus voor Barbara als ook nog blijkt dat dit apparaat de doden kan reanimeren tot wraakzuchtige zombies.

Een geweldig uitgangspunt dat door een regisseur met gevoel voor het genre tot een erg leuk genre-filmpje omgezet kan worden. Het verhaal schreeuwt om een leuke zombiefilm in de stijl van een Return of the Living Dead, iets dat we nog niet hebben gezien uit het land van de Toros en Chorizos. Een film als [REC] ruikt wel aan het zombiegenre, maar kan niet als een klassieke zombiefilm beschouwd worden. Het wordt helaas al snel duidelijk dat Martí zelf misschien wat teveel met zijn XTC-breinmachine heeft lopen spelen, want het resultaat is druk en vervelend.

Misbruikte kennis
Martís bedoelingen zijn te waarderen, want hij weet wel degelijk wat van het genre, getuige zijn referenties naar horrorklassiekers als Scream, Friday the 13th en gevestigde regisseurs als George A. Romero. In de praktijk wil het echter niet vlotten. Martí dompelt zijn film onder in een deken van satire en humor en niet alleen met het script maar helaas ook op het gebied van de cinematografie. Het hoofdpersonage Barbara fungeert als een soort regisseur binnen de film en zo worden wij als kijker op momenten geconfronteerd met onder meer een spontane dansscène en comic-achtige editing. Leuk als stijloefening in een korte film misschien, maar anderhalf uur lang kijken naar hersenspinsels van iemand die al helemaal niet grappig was, is behoorlijk vervelend en maakt de film erg druk.

Het leidt verder ook af van het centrale verhaal over Tomas en zijn breinmachine en de catastrofale gevolgen die dit met zich mee brengt. Een horrorfilm moet een soort opbouw kennen, Sexy Killer is echter een aaneenschakeling van losstaande scènes. Martí weet absoluut geen coherentie in zijn film te stoppen en als kers op de rotte taart laten de zombies tot het laatste kwartier op zich wachten. De aandacht is op dit moment al compleet overgegaan naar de teller op je dvd/blu-ray speler.

Extra’s
Shock dvd Entertainment heeft weer een aardige dvd op de markt gebracht. De transfer is met zijn 2.35:1 verhouding en Dolby Digital 5.1 soundtrack erg goed. Jammer dat de extra’s alleen maar bestaan uit trailers, maar in dit geval is dat niet eens zo erg, want een trailer als die van Black Devil Doll biedt in twee minuten meer vermaak dan 85 minuten Sexy Killer.

Wat een erg leuke Spaanse zombiefilm had kunnen zijn is uiteindelijk een aaneenschakeling van verveling en irritatie geworden. Martí’s kennis op het gebied van horror kan hij in de toekomst beter gebruiken bij een filmquiz.

Film: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Sexy Killer Sexy Killer Inlay