Up - recensie

Up - recensie

Pixar kent inmiddels de gewoonte om elk jaar met een animatiefilm van zeer hoge kwaliteit af te leveren. Dit jaar is het de beurt aan Up, een verhaal over de oude man Carl Fredricksen die zijn jeugddroom achterna gaat.

Droom
Wanneer de film start, krijg je binnen een kwartier het gehele levensverhaal van Carl te zien. Als kleine jongeman droomt hij ervan om de wereld over te reizen. Tijdens één van zijn vele speelsessies komt hij de jonge Ellie tegen. Het is ook haar droom om op ontdekkingsreis te gaan en samen starten ze een avonturiersclubje. Wat zich daarna afspeelt, laat zich al raden. Carl en Ellie trouwen en wonen samen in een mooi huisje in de natuur. Ze sparen samen geld op om in de toekomst een keer een grote reis te kunnen maken naar Paradise Falls in Zuid-Amerika. Steeds als het potje geld vol zit, gebeurt er iets onverwachts, waardoor het geld aan een ander doel wordt uitgegeven. Uiteindelijk is het paar oud en sterft Ellie. Carl blijft alleen achter met de kennis dat hij en Ellie nooit de grote reis uit hun dromen hebben gemaakt. Vanaf dat moment besluit Carl de gezamenlijke droom toch door te zetten en de maatschappij te ontvluchten.

up 1

Ballonnen
Eigenlijk begint de film pas vanaf dit moment. Carl bindt een gigantische hoeveelheid ballonnen aan zijn huis vast en zwaait de bewoonde wereld uit. Wat hij niet weet is dat padvinder Russell ongemerkt mee is gekomen. De trip van Carl en Russell begint en al gauw belanden ze in Zuid-Amerika, niet ver van de plaats van bestemming. Daar komen ze onder andere de pratende hond Dug en een grote loopvogel genaamd Kevin tegen. Deze ontmoetingen leveren hilarische situaties op. Net als de vorige Pixar-films leunt Up niet zozeer op komische effecten, maar op een origineel verhaal dat uiteindelijk als motto met zich meedraagt dat je je dromen moet blijven najagen. De manier waarop dit allemaal in beeld gebracht wordt is onovertroffen goed.

Miyazaki
Het lijkt soms alsof je naar een Miyazaki-creatie met een Westerse tint zit te kijken. Er wordt namelijk veel gebruik gemaakt van vrolijke, kleurrijke beeldcomposities. Ook Kevin de grote loopvogel is een karakter dat weggelopen lijkt uit een Miyazaki-creatie. Dat maakt Up een hele plezierige animatiefilm om naar te kijken. Nooit krijg je het gevoel dat de film saai, langdradig en niet grappig is, terwijl dat bij animatiefilms van concurrenten wel regelmatig opspeelt. Up en Pixar onderscheiden zich daarmee van het Hollywood-stigma. Een ander voorbeeld is dat Up geen ‘sterrencast’ aan voice-actors gebruikt, maar minder onbekende en meer geschikte acteurs die rollen heeft toebedeeld. Het is heerlijk om te zien dat Pixar, ongeacht de gigantische successen die ze behalen, toch hun eigen ding blijven doen. Een geweldige prestatie!

up 2

Tel daarbij op dat Up, net als de andere Pixar filmpjes ingeluid wordt met een hilarisch openingsfilmpje genaamd Partly Cloudy. Dit filmpje gaat over een groep wolken die fungeren als kraamkamer van de wereld. De hoofdpersonen zijn een ongelukkig wolkje en zijn ooievaar die elke keer voor grote uitdagingen komen te staan, omdat de gecreëerde babietjes niet altijd even schattig zijn. Het idee klinkt vreemd, maar de uitwerking is geweldig. Een heerlijk opwarmertje voor de film, waar vanwege de droge humor om gelachen kan worden. De verhaallijn van Up is namelijk erg serieus, dus een ludieke start van een middagje film kijken is meer dan welkom.

Up is weer een animatieklassieker, zoals we die van Pixar gewend zijn. De karakters stelen je hart en op visueel vlak is de film ook verbluffend. Het is knap dat Pixar het hoge niveau keer op keer weet aan te houden. Up is daarmee een animatiefilm die je echt niet mag missen.

Regisseurs:

Pete Docter
Bob Peterson