movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Top 10
- 18-03-2010
- Geplaatst door Maarten Baars
De film top 10 van Maarten Baars
MovieSense vroeg redacteur Maarten Baars om zijn film top 10 samen te stellen. Dit is de lijst:
10 - 28 Days Later
Ik ben een trouw horrorfan, vooral als het gaat om zombiefilms. Toch zijn de meeste zombiefilms troep en staat er naast deze film ook geen horror in mijn top 10. Horror biedt dan geweldig vermaak, het beroert je nooit zoals films in andere genres dat kunnen. 28 Days Later is echter anders. Ja, hij is eng en gewelddadig, maar het laat ook een diepere laag zien die gaat over de duistere kant van de mens. Je wordt gedwongen je af te vragen wie uiteindelijk werkelijk het grootste gevaar oplevert; zombie of mens. Danny Boyle laat dat via 28 Days Later op meesterlijke wijze zien. Dit is nu horror met inhoud.
9 - Eraserhead
Duisterder dan het donkerste steegje in een grote stad. Alsof het hele verhaal zich afspeelt tussen koude ijzeren pilaren in een fabriek, probeert een stel hun baby te verzorgen. Maar het kind heeft meer iets weg heeft van een buitenaards wezen dan van een klein mens. David Lynch weet met zijn beeldspraak verder nog veel meer verbazing op te wekken waardoor je in eerste instantie maar moeilijk kan bevatten waar de film nu over gaat. Maar zelfs als je de eigenlijk simpele boodschap niet kunt achterhalen, blijf Eraserhead een festijn van duistere poëzie waarmee je na een of twee keer kijken nog niet klaar bent.
8 - Schindler's List
Elke keer krijg ik het weer koud als ik Schindler's List zie. Door de meesterlijke vertolkingen van elke acteur en de keuze van Spielberg om in zwart/wit te filmen zie je de acteurs als de mensen wie ze spelen. Spielberg deinst voor weinig terug en laat zien hoe de Joden koelbloedig door de Nazi's werden afgeslacht en afgeranseld. Het is derhalve onmogelijk onberoerd te blijven na het zien van deze gruwelijke werkelijkheid. Zonder twijfel de beste film over het lot van de Joodse bevolking tijdens de tweede wereldoorlog.
7 - Camel(s)
Heel klein maar supermooi pareltje uit Zuid-Korea. Opgepikt tijdens het Filmfestival Rotterdam waar de film door de bezoekers flink werd uitgelachen. Ik wist beter: Camel(s) is pure cinema. Met een digitale camera volgt regisseur Ki-Yong Park de man en de vrouw die een nacht in een motel willen doorbrengen, terwijl beiden gewoon getrouwd zijn. Ontmoeting, eten, seks, eten, eten en afscheid. Door het naturelle spel, ontbreken van enig plot en de handheld camera is het alsof wij een onzichtbaar personage vormen en zonder gezien te worden naar de man en vrouw kijken. Er wordt weinig gezegd, maar de blikken van de twee spreken boekdelen.
6 - Dancer in the Dark
Selma probeert door hard in een fabriek te werken de operatie van haar zoon te bekostigen. Ze is zelf blind en als haar zoon de operatie niet krijgt, wacht hem hetzelfde lot. In deze harde tijden houdt ze het hoofd boven water door haar musical-passie. Dat wordt haar nogal bemoeilijkt als ze onterecht wordt beschuldigd van diefstal en haar geld dreigt te verliezen. De film is een musical met geweldige muziek die de heftige emoties bij de ontknoping ondraaglijk weet te maken. Wat is dat toch mooi als een moeder werkelijk alles over heeft voor haar kind. De enige film waarbij ik echt hardop heb moeten huilen.
5 - Spirited Away
Wat was ik verrast door deze tekenfilm. In eerste instantie verwachtte ik een kinderfilm, maar de film gaat niet alleen over een meisje dat op zoek gaat naar haar ouders die na een vreetfestijn in varkens zijn veranderd. Hayao Miyazaki heeft zóveel fantasie dat er talloze prachtige metaforen in de film zijn verwerkt. In combinatie met de prachtige animatie wordt Spirited Away een droomwereld die visueel om van te smullen is. Het is één grote poëtische droom.
4 - Whisky
De tweede van Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll heeft dezelfde droge humor die hun eerste film 25 Watts had, maar verweeft iets meer drama erin. Hierdoor wordt de komedie heel herkenbaar en echt, waardoor Whisky nog meer het hart weet te raken. De chemie tussen de eenzame broers en de secretaresse die zich voordoet als vrouw van de eigenaar van de sokkenfabriek is zeer grappig, terwijl de uiteindelijk uitwerking ervan stof tot nadenken biedt. Die humor-drama combinatie is hier meesterlijk toegepast. De zelfmoord van Rebella was dus een groot verlies in de cinema, maar Stoll ging toch verder met zijn nieuwe film Hiroshima.
3 - Blindness
Wanneer steeds meer mensen blind worden, ontstaat er geweld en misbruik. Een wereld waarin een groep mensen, geleid door een vrouw die immuun lijkt voor het virus, zich staande moet proberen te houden door hun humaniteit te behouden. Hierdoor wordt de vriendschap zeer hecht en leren ze elkaar te zien als wie ze zijn. De film gaat niet over het niet meer zien, maar juist over het 'zien' van hoe mooi iemand van binnen kan zijn. Op die manier worden de ogen van de personages geopend, maar tegelijkertijd - en dat is wat deze film zo bijzonder maakt - hoe die ontstane vriendschap ook weer dreigt te vergaan.
2 - The New World
Als de Engelsen voor het eerst aan wal komen op het land wat nu Amerika heet, wordt Kapitein Smith verliefd op Pocahontas, een van de lokale bewoners. De prachtige beelden van de natuur en de diepzinnige voice overs van de karakters, vormen een poëtisch essay over hoe gelijk we zijn in al onze (religieuze) verschillen en hoe erg het is elkaar te oordelen op grond van die verschillen. Het is geen film die de verhaallijn gladjes volgt, maar juist daarom krijgen alle kleine details zoveel aandacht en is deze film groots, meeslepend en biedt zeer veel stof tot nadenken.
1 - Magnolia
Met zoveel verschillende personages in zoveel verschillende leeftijden is Magnolia een film over eigenlijk ieders leven. Liefde, schuld, pijn, verdriet en geluk. Waarmee iedereen wel te maken heeft, brengt Paul Thomas Anderson als geen ander zo menselijk en lyrisch in beeld, met als hoogtepunt wanneer de acteurs ineens meezingen als de soundtrack Wise Up van Aimee Mann afspeelt. Hierdoor wordt je als kijker letterlijk naast de karakters gezet en gaat het ook over je eigen leven. Magnolia heeft hierdoor een plaats diep in mijn hart gekregen als gebruiksaanwijzing van het leven.
Tags: Maarten Baars, top 10
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Maarten Baars Zondag 16 september 2012 om 21:33
He Remco, 28 Days Later gaat in letterlijke zin niet over zombies nee, maar zoals ze zicht gedragen en zoals het virus zich verspreid kun je het wel degelijk een zombiefilm noemen. Maar inderdaad, de geinfecteerden zijn nog steeds mensen. Ze zijn ziek en daardoor extreem agressief, maar in feite alleen maar ziek en niet dood.
Remco Donderdag 5 juli 2012 om 02:12
Mooi, die hoge notering voor The New World. Helemaal terecht! En 28 Days Later gaat niet over zombies toch?
Anoniem Maandag 22 maart 2010 om 12:30
Het is dus niet een film over goed tegen kwaad, maar een film over het behouden van je humaniteit binnen een wereld waarin het slecht gaat. Ik weet zeker, heel erg zeker, dat er mensen zijn die misbruik gaan maken van situaties als die geschetst is in Blindness. Binnen een selecte groep mensen krijg je dan al gauw een afscheiding tussen goed en kwaad. Zo gaat dat nu eenmaal. Als je niet slecht bent, zul je je al gauw moeten scharen bij de andere groep. Er is geen middenweg op dat moment. En dan krijg je wat velen mensen als 'afgezaagd' beschouwen: strijd tussen goed en kwaad.
Zo gaat dat nu eenmaal, maar door het feit dat Blindness minder leunt op die strijd tussen de goeden en de slechten, en meer op de strijd van de goeden om hun humaniteit te behouden wordt de film uniek en bijzonder. En strijd binnen de groep van 'de goeden' is er zeker, want ook zij doen slechte dingen tegen elkaar en merken hoe moeilijk het is om te vergeven als je wil overleven.
Als Blindness een strijd was tussen goed en kwaad, was het al opgehouden als die strijd was gestreden. Die strijd was slechts onderdeel van de film om de ontwikkeling van de personages te ondersteunen. Het was groot heftig en intens, waardoor waarschijnlijk vele kijkers vonden dat de film hierover ging en dat het slechts een 'us and them' film was. Zonde wel, want oei oei oei wat was die film goed!
Anoniem Maandag 22 maart 2010 om 12:00
Leuk en afwisselend lijstje. Alleen...Blindness. En vooral om deze redenering:
'De film gaat niet over het niet meer zien, maar juist over het ‘zien’ van hoe mooi iemand van binnen kan zijn. Op die manier worden de ogen van de personages geopend, maar tegelijkertijd – en dat is wat deze film zo bijzonder maakt – hoe die ontstane vriendschap ook weer dreigt te vergaan.'
Het zou leuk zijn als dat inderdaad een interessante film had opgeleverd. Maar het idee van 'goed tegen kwaad', vond ik echt zo ontzettend afgezaagd. Vanaf het moment dat die scheiding zo duidelijk was, vond ik die film echt met de seconde slechter worden.
Verder een leuke lijst hoor ;).
Anoniem Zondag 21 maart 2010 om 13:19
Eraserhead, Spirited Away, Whisky, I like!
Anoniem Vrijdag 19 maart 2010 om 11:50
ben het niet helemaal met je eens, 28 days later vond ik zich echt voortslepen, daarnaast was er toch een of andere sponsor de hele tijd in de film verwerkt? Wat is je top drie nederlandse films eigenlijk?