The Avengers - recensie

The Avengers - recensie

Na elke hun eigen film te hebben gekregen strijden Iron Man, Hulk, Thor en Captain America nu samen tegen het kwaad. Is het 'Avengers Initiative' geslaagd?

Het was een flinke gok van Marvel, toen ze vier jaar geleden begonnen het bioscooppubliek op te warmen voor deze film. De tactiek om voor The Avengers eigenlijk een soort dure prequels te maken, is zelden vertoond in Hollywood en getuigt van zeer veel lef. De belangrijkste leden van de Avengers behoefden namelijk eerst een grondige introductie en achtergrond door middel van hun eigen film. Iron Man (2008), The Incredible Hulk (2008), Iron Man 2 (2010), Thor (2011) en Captain America: The First Avenger (2011) waren elk een groot succes en over het algemeen vermakelijke films.

Langzaamaan bouwden zij ook al aan de wereld en personages die uiteindelijk samen zouden komen in The Avengers. Bijna alle personages die belangrijk waren in de eerste films, plus een klein aantal anderen, komen in deze film weer terug. Het is dus essentieel om de eerdere films gezien te hebben, anders zal je van de onderlinge relaties en beweegredenen weinig begrijpen. Maar is het allemaal niet een beetje te veel van het goede, zoveel helden bij elkaar? Is regisseur Joss Whedon (SerenityBuffy: The Vampire Slayer, en scenarist van Toy Story)  er in geslaagd al die elementen samen te brengen tot een vermakelijke film?

Buitenaardse dreiging
Doordat de broer van Thor (Chris Hemsworth), Loki (Tom Hiddleston) de aarde bedreigt met een invasie van buitenaardse wezens en de wereld ten onder dreigt te gaan, besluit S.H.I.E.L.D. directeur Nick Fury (Samuel L. Jackson) om zijn plan uit te voeren om 's werelds grootste superhelden bijeen te brengen en samen de strijd aan te gaan. Iron Man (Robert Downey Jr.), Thor, Dr Bruce Banner, die later verandert in de Hulk (Mark Ruffalo, die Edward Norton vervangt) en Captain America (Chris Evans) gaan samen met wat andere helden die we alleen in kleinere rolletjes eerder zagen, de strijd aan om de aarde te redden van de ondergang. Een vrij oppervlakkig plot met weinig verrassingen. Nee, de film moet hebben van andere dynamiek. Namelijk die van de personages.

Personages boven de actie
Wat meteen opvalt bij het kijken van de film is dat elk groot (en groter!) personage de ruimte krijgt zich goed in het verhaal te nestelen en dat de onderlinge verhoudingen vaak op scherp worden gezet. Het feit dat er al 5 films voorafgaand aan deze zijn geweest, wordt optimaal benut door de makers. De slechterik is er één die al eerder een grote rol had in de reeks en ook een directe relatie heeft met één van de helden. Door deze geschiedenis niet in zijn geheel opnieuw op te rakelen, behoudt de film zijn vaart maar wordt ook het persoonlijke belang van de personages steeds groter en begrijpelijker. Ook zijn het de verschillende karaktertrekken die zo goed op elkaar aansluiten en het ensemble werkelijk een geheel wordt juist doordat regisseur en scenarist Whedon de personages zo heerlijk met elkaar laat kibbelen en samenwerken. En dat zijn ook de momenten waarop de film op zijn leukst en meest interessant is. Het is dan bijna jammer dat je weet dat het snel weer onderbroken wordt voor obligate actiescènes die in schril contrast staan met de rest van de film qua beleving, ondanks de veelal indrukwekkende beelden en computer effecten. Ook de finale voelt plichtmatig aan en heeft wel heel veel overeenkomsten met recente blockbusters als Transformers: The Dark Side of Moon en Battle: Los Angeles. Toch is het eindresultaat veelal geslaagd en bij vlagen zeer vermakelijk. De gehele cast is goed op dreef (vooral Downey Jr.) en vooral de brute lompekracht Hulk wordt goed benut op humoristisch vlak tijdens de ietwat abrupte maar zeker spectaculaire slotgevechten.

The Avengers slaagt erin om alle belangrijke personages met elk hun eigen voorgeschiedenis een belangrijk plekje in de film te geven. Hun onderlinge gekissebis en humor maken de film tot een succesnummer. De ietwat obligate actiescènes maken de film niet beter, maar zien er wel prachtig uit. Jammer is wel dat de onvermijdelijke vervolgfilms dit succes moeilijk kunnen evenaren.

(13 stemmen)

142 minuten